Január eleje óta új ember, Fejér Tamás vezeti a debreceni Apolló mozit. A változás kapcsán kereste meg a Diszpolgár.hu online magazin. A nemrégiben történt felújításokról, terveiről kérdeztük.
- Milyen körülmények között vette át az Apolló mozi üzemvezetését és a Főnix Rendezvényszervező Nonprofit Kft. filmes referensi feladatkörét?
- 2013 februárja óta vagyok állományban, akkor, mint Bódor Edit ügyvezető asszisztense kerültem a főnixes kulturális körforgásba. Nem sokkal ezután már elkezdtem tevékenykedni, főként a mozi marketing területén, végül október végén, november elején leültünk beszélgetni a vezetőséggel, és arra jutottak, hogy 2014. január elsejétől megbíznak az Apolló mozi vezetésével. Erre épeszű ember nem mondhat nemet! Én teljes szívvel és örömmel vállaltam ezt a kulturális küldetést.
- Volt már hasonló tapasztalata, vagy a felkérés előtti időszakban belelátott ebbe a tevékenységbe?
- Bár foglalkoztam a filmek elosztásával, a műsorkészítéssel, de azért ez egy teljesen új terület, egy igazi terepmunka. Várom is, hogy legyenek kihívások, s ezeknek maximálisan eleget tudjak tenni.
- Tudomásom szerint 2014. január elsejétől egy sajátos munkamegosztás lépett életbe az Apollóban: Serbán Irma, az Apolló mozi eddigi üzemvezetője, helyettesi munkakört tölt be, és ön mint filmszínházvezető került állományba. Ebben az együttes munkálkodásban milyen új stratégiára van szükség a tervezésben, kivitelezésben, hogy a nézőszám viszonylag stabilan növekedhessen a mozilátogatók szélesebb sprektumára építve?
- Határozottan mondhatom, hogy van stratégiánk. Alappillére az a technika, amellyel már rendelkezünk: a nagytermet májusra, a kistermet októberre digitalizáltuk, azaz a blu-ray mellett a 3D vetítésekre is alkalmas, idén pedig márciusban tervezzük az Art terem technikai kiteljesítését. Ez azért fontos, mert bármilyen filmet (közönség, művész, art, európai, amerikai, ázsiai stb.) és műfajt be tudunk mutatni. Így a 3D termekkel megváltozik a műsorrendünk. Ez a legfontosabb stratégiánk: úgy összeválogatni a műsort, hogy behozzuk azokat a nézőket, akik a mozi termeket megtöltő „látványfilmek” felé vonzódnak, de megtartsuk és bővítsük azt a közönséget is, amely szereti az „art aurát”. Az ilyen alkotások bőven adnak gondolkodásra teret a vetítés közben, de főleg utána.
- Milyen technikai paraméterek a feltételei egy modern, dinamikus mozi működésének? Milyen infrastrukturális beruházások zajlottak az elmúlt egy évben, az egyik legjobban támogatott debreceni önkormányzati intézményben?
- A legnagyobb terem 2K képfelbontást tud garantálni, ez gyakorlatilag a „mozis full HD”, tényleg kiváló és igényes képminőséggel. Ugyanitt a hangrendszert teljesen kicseréltük: most egy modern Digitál 7.1 rendszerünk van ott. A Kisterem hangrendszere két éve „fel lett puhítva” az Art teremmel együtt. A székeket és a garnitúrát kicseréltük, hisz nem csak pusztán a filmek, hanem a „körítés”, azaz egyfajta komfortosság is hozza azt a fajta színvonalat, amire a közönség számít és megszokott régen. Újítottunk a büfé kínálatában is. Apróságnak tűnhet, de eddig a Nagyteremben nem voltak pohártartóink. Én azt mondom, hogy a mozi szerves része a kukoricafogyasztás, meg a kóla, a szívószál, a higiénikus papírzacskók.
- Bár ez még nem a vég, de a korosztály már ránevelte a szülőket is a „happyre és a flowra”. Egyébként a 3D mozinál ezek mennyire elvárások, t.i. bizonyos technikai paraméterek kötelezővé tesznek bizonyos felújításokat?
- Főleg a 3D mozi paraméterei a székszámra és vászonméretre vannak előírva, de ezeknek már korábban is megfelelt a Nagy- és Kisterem. Tehát ilyen irányú újításokat nem kellett tennünk.
- Az eltelt rövid idő alatt mennyire láthatók ezek a beruházások, befektetések eredményei? Készültek-e erre vonatkozó statisztikák, elégedettségi mérések, kis metszetek?
- Igen. Pontos számokat sajnos nem tudok fejből mondani, de ami bizonyos: a Kisterem májusi digitalizációja óta, októberig számolva, ez az egy terem több nézőt vonzott, mint a Nagy- és az Art terem összesen. És most, hogy novemberre a nagyterem is becsatlakozott, jól látható az a szédületes ugrás, ami decemberig bekövetkezett. Persze ez nekünk nem lehet abszolút kiindulópont, teljesen releváns információ, hiszen filmes termés szempontjából pont ezek a legerősebb hónapok. Pl. karácsony időszakában átlag napi 300 ember volt az Apolló mozira kíváncsi, ami a filmszínház helyi történetében is óriási szám.
(Folytatjuk)
Szűk Balázs
Új hozzászólás