A szóvivő meghökkentőket mondott

Egy kényelmes járat - van idő gyönyörködni a tájban

A MÁV szóvivője nemrég meglepő bejelentéseket tett. A cég szerint a vonatok az utasok miatt késnek. A szokatlan meglátás beindította fantáziámat…

A késések számtalan ok miatt keletkeznek. A szóvivő említhette volna a mostoha időjárást. 0,76 cm-es hóesésnél a váltók állíthatatlanokká válnak. Például, ha Debrecenben befagy egy váltó, az intercity Nagykerekiben is kiköthet. A sínekre hulló falevelek miatt csúsznak a kerekek, téli havazáskor pedig nem lehet a mozdonyra hóláncot szerelni. Ellenszélben pedig nemhogy pisilni, de közlekedni sem volna szabad, ezért a MÁV nagy kockázatot vállal, amikor járataikat 14 km/h-t meghaladó széllökések ellenére is elindítja.

A vasúti megmondó szerint az utasok lassúak. Edzettségi állapotuk siralmas. Átszálláskor az aluljáróban képtelenek kettesével venni a lépcsőt. A fél kilónál nehezebb csomagokkal szolgáltatásaikat igénybe vevők lassítják a szerelvény állomási utascseréjét. A menetközbeni le- és felszállást azonban továbbra sem szorgalmazzák…, bár vannak olyan viszonylatok, ahol a pálya mellett virágokat szedve, szerelmesen andalogva is hamarabb az állomásra érnek, mint az arra rendszeresített közösségi közlekedési eszközök. De akkor miért szállnak vonatra?

Nem érti a biciklistákat. Kétkerekű járműveiket a vasúton szállíttatják, ahelyett, hogy nyeregbe pattanva tekernének utazási céljukig. Úgy véli, lustulóban a bringás társadalom. Persze akadnak kivételek. Egyesek járataikkal kelnek versenyre. Régebben a MÁV győzelme olyan biztos volt, mint ahogy felkel a nap, de az utóbbi években a kimenetel kétesélyesre vétele is hízelgő vállalatukra nézve. A drótszamarak további gondok forrásai. Ugyan a vagonok is kerékpárokon gördülnek, ám azok meghibásodásakor a szállított kerékpárok nem csereszabatosak.

A magyar vasút kifogásolja az utasok túlsúlyosságát. A többletteher megnöveli a vonatok menetidejét. Egy sumo birkózó válogatott utaztatása megoldhatatlan feladat elé állítaná. A MÁV hatvan kilogrammban maximálná egy utas utazási súlyát. Ha az engedélyezett mértéket túllépi, kétszáz százalékkal emelt gyorsvonati pótjegy árának és túlsúly bírság megfizetésére köteleznék, valamint hozzá kellene járulnia a kalauzok egyenruhájának mosatási költségeihez.

A szóvívó javasolta, hogy az utazni szándékozók korábban menjenek ki a vasútállomásokra. E kijelentésre a magyar társadalom apraja-nagyja egységesen hördült fel. A késő szerelvényekre így is sokat várnak, hát még ha korábban kellene kimenni.

Amúgy ravaszak a vasutasok. Ha a hangosbemondó tizenöt perces késésről tájékoztat, az valójában huszonöt. Kéri a várakozók szíves türelmét, de elnézést, bocsánatot sohasem. A sokat tapasztalt utasok már csak egy levél Andaxinnal betárazva keresik fel az indóházakat. Ha a Nagyállomáson bejelentenek egy-egy, Pestről érkező vonatot, az még Hajdúszoboszlónál tart.

Kies kis hazánkban, mondjuk Szegedről Debrecenbe eljutni, felér egy kalandtúrával. Az utasok vigyenek magukkal háromnapi hideg élelmet, váltás fehérneműt. Nyílt pályán ácsorogva fogadásokat köthetnek a várható érkezés idejére. Aki legpontosabban kalibrálja be, jutalomképpen elsőként szállhatna le a vonatról.

Somogyi Ferenc

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.