Kulka János ismét Debrecenben

Kulka János

A Szomszédok teleregényben ismertté vált Kulka János, a fővárosi Katona József Színház színművésze mutatta be, Elmondom újra c. dalestjét a Lovardában március 30-án.

A kiváló színész kiváló énekes is. Egyedi, szépen zengő baritonja betöltötte az előadótermet. Amikor az előadás közben egy hölgy elhagyta a nézőteret, Kulka János nem hagyta szó nélkül, „ellőtte” egyik színházi poénját: „az énekes hangja betöltötte a teret és kiűzte a nézőket”. Elmesélte, hogy az éneklés iránti szeretetét Cseh Tamásnak köszönheti. 13-14 évesen, Szegeden, az egyetem klubjában hallotta először énekelni. Cseh Tamás dalai, előadásmódja mélyen megérintette, sokban járult hozzá színészi, énekesi ambíciói erősítéséhez.

Műsora elején hangoztatta, szívesen jött Debrecenbe. Ismerősei, sőt rokonai is élnek a városban, de azért is, mert ahova hívják, oda örömmel tér vissza. A visszahívásokat annak is tulajdonítja, hogy nem lehetett rossz előző produkciója, a nézők igénylik újbóli fellépését. Ez és a taps a színész éltető eleme.

Az előadás során sok minden más is kiderült. Például: a dalok színpadra vitelében Kulka János nemcsak egyszerű előadóként vesz részt, hanem külföldi dalok magyarra fordításával, vagy magyar szövegek írásával is foglalkozik. Karaktere, hangja és ismertsége okán zeneszerzők időről-időre dalokkal keresik meg, de külön számára, „testre szabottan” is írják azokat. Alkotói kapcsolata Dés Lászlóval a legintenzívebb. Tőle néha a legfurcsább körülmények között kap dalokat. Húsz évvel ezelőtt a Budapesti Sportcsarnokban Dés László szerzői estjén Kulka János is fellépett. A szerzemény bemutatása után az öltözői folyosón sétálgatott, amikor Dés László feldúltan robogott hozzá. Annyira felháborodott valamin, ami miatt összefüggéstelenül makogott. A színész csak arra gondolhatott, valami nem tetszhetett az előadásában. Dés László erősen impulzív személyiség, de akkor is túlzottnak tartotta idegállapotát. Végül kiderült, nem vele van a baj, hanem a tíz nap múlva az Operettszínházban bemutatandó musicaljével, a Valahol Európában-nal. Ugyanis az egyik főszereplő, a Simon Péter szerepét alakító Haumann Péter beteget jelentett. Dés Haumann miatt dühöngött, és felfokozott idegállapotában azt a kijelentés hagyta el száját, hogy Magyarországon nincs még egy olyan férfi színész, aki Haumann Pétert helyettesíteni tudná. Ekkor Kulka János magára mutatott. Másnap már a színházban próbált. Haumann Péter három nap után munkára jelentkezett, így értelemszerűen ő játszott az ősbemutatón. Később Kulkával kettős szereposztásban alakították Simon Pétert, énekelhette el a musical legfontosabb dalát, a Valahol Európában-t.

Az este beharangozójában új zenekarról esett szó. Valóban furcsa összeállítású orchesta állt színpadra. A trombita, klarinét, hegedű, tangóharmonika, basszusgitár, dob, zongora felállás izgalmas zenei hangzással ajándékozta meg a közönséget. Különösen érdekesen alakult a tangóharmonika szerepe. A nézők a hangszer klasszikus megszólaltatását várták, ezzel szemben a műsorban inkább szintetizátorpótló szerepet szántak neki, meglepően jó eredménnyel.

Kulka János fellépő ruhája előadásról előadásra változatlan. A szerdai előadáson is fekete zakót, nadrágot és inget viselt. A zakó mellényzsebéből sötétvörös zsebkendő csücske kandikált ki.

A dalest Selmeczi György szerzeményével, A színház-zal indult. Eredetileg Töröcsik Mari énekelte, ám a mű Kulka János interpretálásában árnyaltabb értelmezést nyert. A dalt még a kulisszák mögött énekelte, csak azután lépett a közönség elé.

Estje első részét a művész által korábban nem énekelt dalok, vagy új szerzemények tették ki. A néger smukk az előző század tízes, húszas éveinek népszerű slágere volt. Mondanivalója egy bugyuta kérdés: miért születtem négernek, miért nem hébernek? Akkortájt még megengedhető volt ilyen szóvicceket gyártani, mostanság vér folyna miatta.

A súgó francia dal, magyar szöveggel feljavítva. Kulka János egy súgó álmát énekelte el. A színpad szélén egy lyukban gubbasztó, a mindenkori darabok szövegét kívülről fújó ember a világot jelentő deszkákra vágyott.

Tizedikként hangzott el az előadó legismertebb dala, a Leonard Cohen szerezte Alleluja. A szám lehetőséget adott a színész énektudása és érzelemtára bemutatására.

Estje második felében régebbi dalaiból válogatott. Minden szerzeményhez tartozott egy történet, de azt is elárulta, hogy amikor a Szomszédok sorozatot tervezték, neki két szerepet is ajánlottak. Vágási Ferit is alakíthatta volna (Nemcsák Károly lett a „befutó”), ám ő Mágenheim doktort választotta.

Cseh Tamásra, mint fiatalkori inspirátorára emlékezve énekelte el a dalnok, a szegedi klubban is elhangzott szerzeményét, A fehér babák indulójá-t.

Nem maradhatott ki a Kulka János védjegyévé lett dala, a Kell ez a hely. A számot hátborzongatóan monoton hangszeres kíséret tette különössé.

Még következett két ráadás. A nézők vastapssal próbálták továbbmarasztalni Kulka Jánost, de azt is belátták, hogy a művész keményen dolgozott az előadás csaknem két órája alatt. Így csak abban reménykedhetnek, hogy kedvencük hamarosan újra visszatér Debrecenbe.

Somogyi Ferenc

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.