Vencsellei István „fotóversei”

Jókai Anna és Vencsellei István

A „Valóság Lelke” címmel nyílt fotókiállítás június 17-én a Kölcsey Központ Bényi Árpád termében abból az alkalomból, hogy Vencsellei István, a debreceni fotográfia meghatározó alakja 80-ik születésnapját ünnepli. A jeles eseményen az alkotót Jókai Anna Kossuth-nagydíjas író, költő is köszöntötte.

A Vencsellei István életművét összefoglaló 80 képet az érdeklődők július 13-ig tekinthetik meg - ingyenesen. Az összeállítás középpontjában a fotográfia eszközeivel megfogalmazott huszadik századi magyar sorkérdések állnak. Aki érdeklődéssel figyeli a képeket, megtalálhatja mögöttük Vencsellei Istvánt is, hiszen nem egy gép teszi a fotóst, hanem a művész látásmódja, nézetei és gondolkodásmódja.

A művészt a város nevében Dánielfy Zsolt, a debreceni önkormányzat kulturális bizottságának alelnöke köszöntette. Úgy fogalmazott: Vencsellei István küzdelmes út során jutott el odáig, hogy fotográfus legyen. A kiállított összes képe mesél, a változó világban szenvedélyesen keresi az állandót, és használja tehetségét más emberek javára.

Jókai Anna, Kossuth-nagydíjas író, költő, a művész jó barátja köszöntője során fotóversnek nevezte a képeket.

Vencsellei István életműdíjas fotóművész, a Magyar Kultúra Lovagja cím birtokosa.

Nyírségi származású, érettségi után tanult fényképészetet. Pályáját a Szabadság Lapnyomdában kezdte. 1966-tól a Magyar Fotóművészek Szövetségének, 1986 és 1991 között az elnökség tagja. 1960-tól három évtizedig fényképész szaktanárként tanított a debreceni fényképész szakmunkásképző intézetben. Az Atommagkutató Intézet fotósaként is dolgozott, majd igazgatóhelyettesként a Dokumentum Stúdióban. 1975-ben alapító tagként közreműködött a Balmazújvárosi Fotóművészeti Alkotóházban. 1986-tól a Debreceni Fotóklub vezetője, a Hajdúsági Művésztelep állandó résztvevője. 1991-től a MÚOSZ Bálint György Újságíró Iskolájának kihelyezett fotóriporteri szakán oktatott. 1995-től a városi könyvtár dokumentációs stúdiójának vezetője. Szürrealisztikus montázsai, kollázsai, egymásra-fényképezései, fekete-fehérre redukált (tónusmódosított) hortobágyi képei a legismertebbek. Munkásságának van egy dokumentarista vonulata is, amely a hagyományos paraszti világ hiteles ábrázolását tűzte ki célul.

D. B.

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.