Veszélyben van csaknem ötszáz időskorú ember szociális ellátása – ezzel a hírrel keresett meg nemrégiben Debrecenben tucatnyi gondozónő – félelmüknek, aggodalmuknak hangot adva.
A Kelet-magyarországi Humán Szolgáltató Központ dolgozói, mintegy ötvenen, maguk is veszélybe kerültek, hiszen úgy tűnik, anyagilag ellehetetlenült munkaadójuk. A dolgozók elmondása alapján ugyancsak bizonytalanná vált mintegy 1200 idős ember szociális étkeztetése.
Elmondták, hogy sokan, köztük gondozottak is a Hír Tévéből értesültek arról, hogy már nem a Baptista Szeretetszolgálat a fenntartójuk, hanem a Magyar Iszlám Központ.
Panaszaik között sorolták, hogy a decemberi fizetésüket január 23-án kapták meg. Ezért január óta találkozásunkig már mintegy 15-en felmondtak.
Az egyik dolgozó állítása szerint a nyugdíjintézet nyilvántartása szerint „végrehajtói”, illetve „tanyagondnoki” munkakörben vannak foglalkoztatva.
A napi, munkavégzéssel kapcsolatos problémák között említették, hogy naponta kilenc ellátotthoz kell elmenni, de az útidő 15 percnél nem lehet több. Nem lehet a gondozási időt tömbösíteni, vagyis igény szerint ritkábban látogatni az időseket, de több időt ott tölteni. Pedig előfordul, hogy a látogatási óra végén jut eszébe a gondozottnak, hogy nincs otthon kenyér.
A vezetőség ígérte, hogy ésszerű körzeteket hoznak létre, de ez nem történt meg. Így gyakran a város egyik pontjából a másikba kell eljutni negyed óra alatt. Néha lehetetlen betartani azt is, hogy a külső tevékenység maximum 30 perc legyen, hiszen például egy háziorvosi látogatás, receptíratás lényegesen több időt vesz igénybe.
Elmondták, hogy nevetséges módon, a saját mobiltelefonjukon keresztül ellenőrzik őket, illetve kérnek véleményt munkájukról az idősektől, sokszor demens ellátottól.
A problémák okát firtatva elmondták, hogy a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal ellenőrzése problémákat, szabálytalanságokat talált a munkaidő elszámolásában, noha a dolgozók aszerint tették ezt, ahogy előző vezetőjük előírta. Ezt követte a Magyar Államkincstár vizsgálata tavaly májusban, majd a dolgozók információja szerint december 8-tól felfüggesztették az állami normatíva folyósítását.
Mivel a helyzet bonyolultnak tűnik, ezért a Díszpolgár Magazin elektronikus levélben kereste meg a központ vezetőjét, Nagy Zsolt igazgatót, február 19-én. Kérdéseinkre a válaszokat a napokban kaptuk.
- Mikor lett Ön a vezetője a Kelet-magyarországi Humán Szolgáltató központnak?
- 2013. december 11-én nevezett ki a fenntartó, a Gondoskodó Figyelem Oktatási - Szociális Szolgáltató Központ vezetője.
- Akkor ki volt a fenntartója, illetve melyik egyház „gondoskodása” alatt működtek?
- 2013. április 1-től a Gondoskodó Figyelem Oktatási - Szociális Szolgáltató Központ volt a fenntartó, amely a Baptista Szeretetszolgálattól vette át a fenntartást.
- Ha váltás történt az egyházi háttérben, miért és mikor?
- A fenntartóváltást az akkori intézményvezető, Szűcs Kornél kezdeményezte. A dolgozók ugyanazokkal a feltételekkel, változatlan formában végezték a munkájukat, mint az előző fenntartó, a Baptista Szeretetszolgálat irányítása alatt.
- Tájékoztatták-e erről a dolgozókat?
- A fenntartóváltás után a dolgozók tájékoztatását a korábbi vezető, Szűcs Kornél és szakmai stábja végezte el.
- Készültek-e új munkaszerződések a dolgozókkal?
- Mivel a fenntartóváltáskor az intézmény, annak vezetése, munkaszervezése nem változott, a munkáltatói jogokat továbbra is az addigi intézményvezető, Szűcs Kornél gyakorolta, így nem volt szükség a meglévő munkaszerződések módosítására.
- Ki és mikor kezdte el ellenőrizni a dolgozók tevékenységét?
- Az intézmény új vezetése a fenntartóval közösen, az intézmény dokumentáció teljes körű átvételének megtörténte után, 2014 márciusától átfogó belső ellenőrzést rendelt el. Ezzel párhuzamosan az ellenőrző hatóságok (Kormányhivatal, NRSZH, Magyar Államkincstár) is végezték az intézmény soros illetve soron kívüli vizsgálatát.
- Milyen szabálytalanságokat állapítottak meg?
- Az új intézményvezetés által végzett átfogó vizsgálat több szabálytalanságot, szakmai és adminisztratív hibát tárt fel, melyek kiigazításáról a hatóságokkal egyeztetve azonnal gondoskodott.
- Miért szüntette meg az állami normatíva támogatás folyósítását a MÁK?
- A Magyar Államkincstár 2014 tavaszán kezdte el vizsgálni a házi segítségnyújtás 2013. évi ellátó tevékenységét. A vizsgálat egyes dolgozóknak az ellátottaknál 2013. évben végzett tevékenységében hiányosságokat tárt fel. A hibák feltárása után a MÁK úgy ítélte meg, hogy ezek a dolgozók 2013-ban nem teljesen a törvényi szabályozásnak megfelelően végezték munkájukat az ellátottaknál. A MÁK által kiadott határozat alapján felmerülhet a bűncselekmény gyanúja, ezért a MÁK feljelentést tett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál, ahol jelenleg is folyik a vizsgálat. A jogszabályok a Kincstárnak lehetőséget adnak a vizsgálat befejezéséig a támogatás folyósításának felfüggesztésére, ebben az esetben a MÁK ezt a legszigorúbb szankciót alkalmazta.
- Ön szerint ki a felelős a hibás gyakorlatért? Ha hibás egyáltalán és nem arról van szó, hogy nehezen betartható központi szabályozásról van szó?
- A MÁK által vizsgált időszakban a feltárt hibákért egyértelműen a korábbi intézményvezető és szakmai vezetése tehető felelőssé. Rossz döntésekkel, utasításokkal tették lehetetlenné a jogszerű szakmai munkát. Azok a dolgozók is hibáztak, akik nem a törvényi szabályozásnak és munkaszerződésükben vállaltaknak megfelelően végezték munkájukat. A rendelkezésünkre álló adatok szerint az előző évek hibás gyakorlatát folytatva, sokszor nem a valós tevékenységüket írták le a gondozási naplójukban és nem jelezték a hiányosságokat az új fenntartónak sem. Az intézmény előző vezetése szakmai irányításának és egyes dolgozók munkájának hibái a 2014. évi vizsgálatoknál derültek ki.
A törvényi szabályozásról elmondható, hogy a gondozókkal kapcsolatban olyan elvárásokat támaszt, amelyek teljesítése nem könnyű, sok terhet rak azokra a munkavállalókra, akik tisztességesen, lelkiismeretesen mindent megtesznek az ellátottak emberhez méltó életének megteremtésében.
- Mennyire kerültek nehéz helyzetbe a gondozottak ellátását illetően?
- Jelenleg, ha nehézségek árán is, dolgozóink lelkiismeretes munkájával megoldott a gondozottak ellátása. A kötelezettségeinket annak ellenére teljesítjük, hogy jelenleg már 3 hónapja nem kap a fenntartó normatív támogatást az ellátás elvégzésére. Szinte egyedi esetekként kezelünk minden helyzetet, mert számunkra az ellátottak sorsa a legfontosabb, ők segítségre szoruló emberek, nem pedig számok és adatok egy dokumentumban.
-Tudomása szerint mennyien mondtak fel a helyzet miatt?
- Nincs tömeges felmondás, de ha továbbra sem folyósítja a munkabérhez szükséges forrásokat a Magyar Államkincstár, akkor több száz dolgozó élete lehetetlenül el, és az általuk gondozottak ellátása kilátástalan helyzetbe kerül.
- Sok idős ellátott csak a tévéből értesült arról, hogy a baptista egyház fenntartásából az iszlám közösséghez kerültek. Erről mi a véleménye?
- Nem a Magyarországi Baptista Egyház fenntartásából, hanem a Baptista Szeretetszolgálat mint fenntartó intézménytől vette át a Gondoskodó Figyelem Oktatási - Szociális Szolgáltató Központ a fenntartói feladatokat. Nem került a Magyar Iszlám Közösséghez egyetlen ellátott sem, hiszen a Gondoskodó Figyelem Oktatási - Szociális Szolgáltató Központ, mint nyilvántartásba vett belső egyházi jogi személy lett a fenntartója a Kelet-magyarországi Humán Szolgáltató Központ szociális szolgáltatónak. A Magyar Iszlám Közösség nem irányítja a szervezetet, az szakmailag és gazdaságilag is önálló intézmény.
Tudomásom szerint, az intézmény akkori vezetése teljes körű tájékoztatást adott a fenntartóváltásról. Nem titkoltuk senki előtt, hogy ki a fenntartó alapítója, hiszen nem ez számított az ellátás minősége és színvonala szempontjából, hanem az emberséges, figyelmes, a jogszabályi keretek között működő szakmai munka.
- Ön szerint mennyire elégedettek a dolgozók? És ha nem elégedettek, miért nem? Mik a fő elégedetlenségi okok?
- Az elmúlt évben több elégedettségi felmérést is végeztünk, ahol döntően pozitív visszajelzéseket kaptunk. Az ellátottaink szeretnek bennünket, elégedettek a gondozóik munkájával, ezt írásban is megerősítették. A kialakult helyzetben folyamatosan tartjuk a kapcsolatot munkatársainkkal, akik szinte kivétel nélkül támogatják a megoldásra tett erőfeszítéseinket, és aláírásukkal is megerősítették azt a petíciót, amelyet Balog Zoltán miniszter úrnak szeretnének eljuttatni.
- Mi lesz az idősekkel és a dolgozókkal 2 hét múlva?
- Reményeim szerint sikerül megállapodnunk a megfelelő hatóságokkal a működés további folytatásához szükséges források biztosításáról. Bízom benne, hogy nem csak nekünk fontos annak a közel 600 dolgozónak a munkahelye és a több ezer rászoruló ellátása, akiket az előző vezetés és néhány munkavállaló korábbi években elkövetett hibái miatt büntetnek.
Azt várjuk, hogy az illetékes hatóságok rövid időn belül számunkra kedvező döntést hoznak. Amennyiben dolgozóink ki tudnak tartani addig és meg tudják oldani ezt az átmeneti időszakot az életükben - ami a helyzetükben nagyon nehéz -, akkor folytathatjuk az ellátó szolgáltatásunkat. Mi mindent megteszünk ezért.
Legfrissebb, március 10-i információink szerint a dolgozók fele, mintegy 20-25 ember felmondott, így már vannak ellátatlan idősek, köztük napi fürdetésre szorulók is, és a Központ a mai napig nem fizette ki a dolgozók januári, februári bérét.
Barna Attila
Hozzászólások
dolgozó
Fizetés
Ki is a felelős?
volt munka
Van tömeges felmondás.Sok a
Felelőst keresünk?
Iszlám vagy nem iszlám?
Új hozzászólás