Az eset december 4-én este, a 471. sz. úton, Debrecen és Hajdúsámson között, az ún. „halálkanyarban” történt. Az autós Sámson irányába haladt, amikor a kanyarban szemből érkező kocsi nagy sebességgel „lopta a kanyart”, azaz részben áttért a menetiránnyal szembeni sávba.
Az ütközést kerülendő, a vezető a kocsiját a padkára kormányozta, ahol gödrökbe hajtott. A jármű tulajdonosa a sötétség miatt nem tudta a keletkezett kárt felmérni. Mivelhogy autója gurulóképes maradt, óvatosan hazahajtott. Másnap reggelre leeresztett mindkét gumija, a felniken is erős deformálódást észlelt.
A környéken lakók, az arra gyakran járók, jól tudják, a 471. sz. út fentebb említett szakasza rendkívül rossz állapotú. Keskeny, kátyús, agyonfoltozott, padka helyett zúzalékkal leszórt szélű. Ez az erősen kifogásolható szakaszon jelentős az agglomerációs és tranzitforgalom. A Partium és a szatmári vidék felől az ország belseje felé ez a legrövidebb megközelítés. Útdíjat, autópálya matrica árát megspórolandó, sok román kamion választja a 471-est. Elkezdődött az út megyehatárig tartó részének rekonstrukciója. Az építkezés erősen megnövelte a teherforgalmat, tovább rontva a Debrecen-Hajdúsámson közötti etap állagát.
Ez egy padka nélküli szakasz, illetve a látszat kedvéért a fenntartó kőzúzalékkal imitálja. A keskeny aszfaltcsíkon az első félrecsúszó teherautó kerekei mély vályút nyomnak, az aszfaltszél pedig repedezett, éles, igazi guminyűvő.
A pórul járt autós kártérítési igénnyel fordult a közút kezelőjéhez. Válasz gyanánt kioktató levelet kapott. A cég jogásza bizonygatta, hogy az eset előtt két nappal javították az „útpadka” azon részét, valamint felhívta a figyelmet a kanyar veszélyességére (mintha a Sámsonban élő panaszos nem tudta volna), tekintettel az 50 km/h-s sebességkorlátozást jelző táblára. A jogász látatlanul sebességtúllépést feltételezett.
A válasz az autóst felháborította. Újabb levelében fényképpel bizonyította a kanyar padkájának veszélyességét, a közút kezelőit azonban nem hatotta meg. Erre a károsult váratlan ötlettel állt elő: saját finanszírozásban a padkahibát kijavíttatja, a kezelő pedig a költséggel egyenlő mértékben jótékonykodjon. Emellett rákérdezett a jogtanácsosra: mit tenne, ha azon a helyen az ő kocsija szenvedett volna kárt?
Ötletére és kérdésére a mai napig nem reagáltak.
Somogyi Ferenc
Új hozzászólás