Füst a város felett

Már megint szmog volt. Szakemberek úgy mondták: magas a szálló por koncentrátum. Meghaladja a tájékoztatási küszöböt. Egészségtelen a levegő. Mintha a XIX. század Angliájában járnánk, amikor és ahol a gyárak százai ontották a füstöt, nappali gyilkos köddel terítve be a környéket. Debrecenben sem különb a helyzet. Kémények és autók ezrei ontják a mérgező port, gázokat, pedig mérséklésére, megelőzésére lenne megoldás…, de erről egy kicsit később.

Debrecen egy teknőben fekszik. Tengerszint feletti magassága 121 m. A várostól Józsa felé jelentősen emelkedik a felszín, a Csegei-halomnál 165,7 m magasságot ér el.  A Látóképi csárda felé megint csak emelkedik a táj. Vámospércs irányában a Debrecen – Nyírábrány vasút Panoráma úti átkelőjénél jól érzékelhető a vasúti pálya folyamatos emelkedése. Nyíradony pedig már a Nyírség része, a maga 130-180 méteres homokbuckáival (a Hoportyó 183 m magas).

A teknőben megülepszik a hideg levegő, a por. Csak erős szél képes kisöpörni, különben napokig fázunk, fulladozunk.

A szmog megtelepedésének földrajzi okai mellett nem elhanyagolhatók az emberi tényezők. Az elviselhetetlen gépkocsiforgalomban résztvevő autók kipufogói tonnákban mérhető gázzal, porral terhelik a levegőt. A helyzetet súlyosbítja a magyar autók magas, tizenkét éves átlag életkora. A levegő tisztaságát tovább rontja a városon keresztülhaladó jelentős tranzitforgalom.

Jelentős szennyező tényező a háztartások hagyományos fűtési módja. Annak ellenére, hogy a gáz mindenütt elérhető, sokan fűtenek szénnel, fával. Az utóbbiak a szegények fűtőanyagai. A rezsicsökkentések ellenére képtelenek a gázfűtés fogyasztói díjának kifizetésére.

Az okok egy része megszüntethető. Szükséges a magas káros anyag kibocsátású kocsik forgalomból történő kivonása. Történhet rendeletileg vagy kedvezményes gépkocsi csereakció meghirdetésével. Romániában sikeresnek bizonyult a roncsautó program, amikor a régi verdákat jelentős felárral beszámították az új autók vásárlásába. Lehet az új jármű ára egy részének vissza nem térítendő támogatása, vagy kedvezményes kölcsönű finanszírozása.

A tranzitforgalmat ki kell vezetni a városból. A Lengyelország, Szlovákia, de Ukrajna felől érkező teherautók a 47. sz. főúton igyekeznek eljutni a román határ felé. Sürgősen megépítendő a M35-ös elkerülő szakaszának második üteme, melynek elkészülte lehetővé tenné a kamionok városból való kitiltását.

A fűtéskorszerűsítés is sürgető feladat. Támogatni szükséges a környezetet nem terhelő alternatív megoldásokat (földhő felhasználás, napkollektorok).

A változtatni akaróknak nincs könnyű dolguk. Kimondottan erős a fosszilis tüzelőanyagok bányászatában, kereskedelmében, felhasználásában érdekeltek lobbija. Amíg akaratuk érvényesül, a környezetvédelemben nem várható jelentős javulás. Amíg a magyar állampolgárok jövedelme messze elmarad az európai átlagtól, képtelenek váltani. Akarat, szándék még lenne, de anyagiak annál kevésbé. A politikai akarat is harmatgyenge, azaz Debrecen és minden más magyar település – előreláthatólag – még hosszú évtizedekig fuldokolni fog a szmogban.

Ne legyenek illúzióink!

                                                                        Somogyi Ferenc   

 

 

 

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.