Bár nem feltételezem mindenkiről, hogy reklámzabáló, azért egy-két szlogen bizonyosan ismerősen cseng. Egyeseket frappánságukért jegyeztük meg, másokat az unos ismételgetésért.
Vannak szlogenek, amelyek mélyen belénk rágták magukat, álmunkból felkeltve is hibátlanul citálnánk azokat. Bár a hirtelen ébresztettek felettébb nyűgösek lennének, ha kiderülne, miért ráncigálták ki pihe-puha ágyukból az éjszaka kellős közepén. Ha „kérdezze meg orvosát, gyógyszerészét”, csak pirulareklámok lehetnek. Az állandóan emelkedő „árak nálunk a földön járnak”csak a konkurens nagyáruházak áraihoz viszonyítást fejezi ki. Attól függetlenül a kasszáknál egyre többet kell fizetnünk. „Mert hülye azért nem vagyok” inkább agresszív, alpári stílusa miatt hagyott nyomott megtartó emlékezetünkben.
A reklám fogyasztói döntéseket befolyásoló, áruvásárlásra, szolgáltatások igénybe vételére ösztönző figyelemfelkeltés, információszolgáltatás. Persze, például a jó bornak nem kell a cégér. A szőlőből erjesztett, finomabbnál finomabb nedűk magukat adják el. Csak annyit kell említeni: Tokaji, az ízlelőbimbók egyből belebizseregnek a zamatok emlékébe, s újabb kortyokért könyörögnek.
A reklámok leginkább a legaktívabb, 18 és 45 év közötti korosztályt célozzák. E csoportok vásárlóereje- és kedve a legerősebb. Az idősebbeknek a gyógyszerek tömkelegét ajánlják, az ifjúságnak telefonokat, a fogyni akaróknak a fitnesz guru termékeit, a kispénzűeknek használt ruhát.
Az eladni kívántakkal tele a tömegkommunikáció. Egy tv-műsort a végletekig lehet nyújtani, ha húszpercenként 6-8 perces reklámblokkot nyomnak. Egyszer megszámoltam az egyik kereskedelmi tévé kanális vásárlási ajánlattömbjét. Tizennégy reklámig meg sem álltak…, de a levelesládánk is időről-időre telítődik reklámanyagokkal, vagy az út felé feszített molinókról vigyorgó nő kínálja a tuti ránctalanító kenőcsöt.
A minap a legváratlanabb helyen bukkantam reklámra. Sajátos nevelési igényű gyermekeket fejlesztek. A legutóbbi foglalkozások egyikének feladata a szövegértés- és feldolgozás volt. Egy történet elolvasása, szóbeli feldolgozása után, az olvasottak leginkább tetsző részének fogalmazás formájában történő reprodukálása következett. Az egyik fiú tolla felkeltetett érdeklődésem. Az irón felületére szöveg került. Egy pillanatra elkértem tőle, majd a ráírtakat elolvasva, (elnézést az olvasótól a kifejezésért) majd’ hanyatt vágtam magam, úgy elröhögtem magam. A tollon a helyi szeszfőzde reklámozta magát: cégnév, telephely, telefon. A gyerek elkísérte apját a cefre lepárlására, mire a főzdetulaj kezébe nyomta a reklámtollat.
Somogyi Ferenc
Új hozzászólás