Káosz az oktatásban

Ki, miben kompetens?

Az Orbán kormány az egyet előre, egyet hátra kormánya. Az ötletrohamok után napok alatt tető alá hozott törvények, rendeletek nem állják ki az idők próbáján.

Az érdekeltek megkérdezése nélkül, dilettánsok által megfogalmazott és elfogadott intézkedések csak nehezítik a mindennapi életet. A szavakban szabadságharcos vezetés az első komolyabb ellenlépésre visszakozik. Így történt a boltok vasárnapi nyitva tartásával, vagy a pálinkafőzés meghirdetett szabadságával. A hirtelen változtatásokat a közvélemény még úgy-ahogy elviseli, bár a kereskedelemben munkaerő-, illetve munkaidő-szervezési gondokat okozott, de ezek áthidalhatóknak bizonyultak, azonban az oktatás problémája teljesen más.

Ott tartunk, hogy a tanév előtt egy héttel nincs tantárgyfelosztás, a pedagógusok nem tudják, mit és mennyi óraszámban tanítanak. Mivelhogy szabadságuk letelt, a héten már dolgoztak volna, de csak ülnek a tanáriban, mert nincs konkrét feladatuk, amire készülhetnének, amit előkészíthetnének. Az igazgatók szentségelnek, mert a tantárgyfelosztási elképzeléseiket a fenntartók sorozatosan visszadobják.

A káosz oka a kormány intézkedése. A tavaszi pedagógus megmozdulások miatt visszakozó vezetés, miközben kifelé az utolsó pillanatig azt kommunikálta, hogy nem engednek a 2013-ban elfogadott köznevelési törvény és pedagógus életpálya modellben rögzítettekből, augusztus 1-én módosította azok számtalan passzusát. A tanárok számára legfontosabb változás a kötelező heti 32 órás iskolában tartózkodás kötelezettségének eltörlése. Az érintettek örülnek a változásnak, a „rabszolga törvény"-nek is titulált értelmetlenség visszavonásának. Az elmúlt három év bebizonyította, a fenntartó és az iskolavezetés képtelen volt a 32 órát színvonalas tartalommal megtölteni.

Ami jó a beosztottaknak, az rémálom a fenntartó és az intézményvezetők számára. A nyilvánosan soha be nem ismert pedagógus létszámcsökkentés következtében a hirtelen törvényi változás azonnali munkaerő-hiányt generált. Visszaütött az a kormányzati szándék, miszerint a különböző okok miatt megüresedő álláshelyeket nem töltötték be, az iskola- és osztályösszevonások miatt kevesebb pedagógust alkalmaztak. A hiányzó létszám, illetve a különböző órakedvezmények (osztályfőnöki, munkaközösség-vezetői, stb.) visszaállítása miatt lehetetlenség tantárgyfelosztást készíteni. A lehetetlen problémát csak gyors létszámbővítéssel lehetne megoldani. Ezt azonban a fenntartók nem tervezik. Marad a trükközés. A nagyjából egyenlő leterhelés kialakítása érdekében elveszik azokat a feladatokat, amelyek órakedvezménnyel járnak, s érdemtelenebbeknek adják oda. Már most több példa kering Debrecenben. Egy mesterpedagógustól nyolcadik osztályban vették el az osztályfőnökséget. Másik iskolában egy munkaközösség-vezető az „áldozat”, akitől csak azért vonták vissza a megbízatást, hogy kollégájának is legyen órakedvezménye.

A fenntartók tantárgyfelosztást addig nem hagynak jóvá, míg a megoldhatatlan problémákra a minisztériumból nem kapnak állásfoglalást, azt ugyanis az iskolákat irányító régiós szervezetek egységesen kérték. Szomorú, hogy egy alig hónapos rendelkezéscsomagot már magyarázni kell. Ismerve a kormány ingatag politikáját, még az is elképzelhető, hogy a tanév kezdete előtt néhány nappal a módosítás módosítását is elkészítik

Miközben a regnáló hatalom szóban az oktatás színvonalának növelését hangoztatja, soha nem tapasztalt zűrzavarba süllyesztették az egészet. Kárvallottjai a jövő nemzedékei, de hol lesznek már Orbán Viktorék, amikor a jelenlegi lehetetlen helyzet negatív hatásai jelentkeznek?

Somogyi Ferenc

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.