Budapest, 2014. február 19., szerda (MTI) - A pedagógusok nagy többsége nemcsak elfogadta, de határozottan várta a minősítési rendszer elindulását – közölte az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) az Oktatási Hivatal adataira hivatkozva szerdán az MTI-vel.
Tíz nappal az egyszerűsített eljárás elindulását követően az első körben magasabb kategóriába lépésre jogosult 25761 pedagógusból már 8065 regisztrált, és el is kezdte a kért dokumentumok elkészítését - írta a minisztérium köznevelési államtitkársága a közleményben.
Kiemelték: a kormány a köznevelés megújítása során az előmeneteli rendszer kidolgozásával a hivatás jelentőségével arányos, tisztességes és értékálló bérrendszert, valamint a nagyobb szakmai teljesítményt elismerő, kiszámítható életutat biztosított a pályán lévők és a jövőben pályára lépők számára.
A béremelés első két lépése már megtörtént, a további ütemezést egészen 2017-ig belátható módon jogszabályok rögzítik. A bérek minőségalapú differenciálását, a nagyobb szakmai teljesítmény elismerését szolgálja az a minősítési rendszer, amely a pedagógiai portfóliók feltöltésével a napokban megindult - mutattak rá.
Kifejtették: a pedagógusminősítési rendszer bevezetésénél a tárca elsődleges szempontként fogalmazta meg a fokozatosságot, és minden érintett szereplőnek elegendő időt biztosít a felkészülésre. Első körben azok a pedagógusok tölthetik fel e-portfóliójukat, akik 14 éves szakmai gyakorlatuk során szakvizsgát szereztek, ez által munkájukat magasabb színvonalon látták el.
Más hivatásokhoz, értelmiségi foglalkozásokhoz hasonlóan az új rendszer „az egyenkategóriából” kilépve nemcsak a pályán töltött időt, hanem a folyamatos szakmai fejlődést, a minőségi munkát díjazza - olvasható az Emmi közleményében.
Hétfőn a szocialista Kunhalmi Ágnes arról beszélt sajtótájékoztatóján: megalázónak tartják a pedagógusok minősítési rendszerét, elsősorban azt, hogy mindenkit egy kategóriába soroltak be, és a tanároknak 80-100 oldalas portfóliót kell készíteniük április végéig ahhoz, hogy magasabb fizetési kategóriába sorolják őket. Szerinte ez alapján nem lehet megítélni a tanárok teljesítményét.
Hoffmann Rózsa kedden, sajtótájékoztatón azt mondta: ahhoz, hogy a pedagógusok társadalmi megbecsülése növekedjen, számos eszközre van szükség. Ilyen a béremelés, de emellett fontos az is, hogy merjék vállalni: külső, objektív mérce alapján lépnek előre a pályán. A végső minősítésük óralátogatással és egyéb szempontokkal is kiegészül majd. Azoknak a tanároknak az előrelépését szeretnék segíteni, akik már sok mindent bizonyítottak a pályán.
A bojkottnak nem örülnek, értelmetlennek tartják - jegyezte meg, hozzátéve: eddig csak közalkalmazotti bértábla volt, és nem voltak pedagógus fokozatok. „Egyenlőségjel volt a tanárok között, és nem volt objektív mérce” - rögzítette azzal kapcsolatban, hogy mintegy ötven pedagógus jelezte: tiltakozásuk jeléül nem töltik fel a pedagógus II. fokozatba lépés feltételéül szabott portfólióikat. A tiltakozók úgy vélik, „a pedagógus I-ben való maradásuk a jelenlegi minősítési rendszer szégyene, olyan rendszeré, amelyet nem kívánnak portfólióikkal legitimálni”.
Új hozzászólás