Teremtéstörténet

Animációs műhelymunka

A Kölcsey központ Bényi Árpád termében látható „Csak tiszta forrásból” c. kiállításon a 30 éves Kós Károly Művészeti Szakközépiskola hagyományos szakjai (képzőművész, ötvös, divat- és stílustervező, grafika és fotó) mellett, a legfiatalabb szakként a mozgókép és animáció szakirány is bemutatkozott. Az elmúlt négy tanév mozgóképes alkotásait az intézmény szaktanárai (Barna Tibor, Halmi Zsolt, Kertész Sándor, Kovács Krisztina, Nagy Sándor Zoltán) három csoportba rendezték.

Különböző animációs technikákkal készült a rövidfilmek csoportja, amelyek a hagyományosnak számító rajzolt, festmény-, só-, liszt-, kollázs-, báb-, gyurmafilmtől kezdve a digitális 2D és 3D animációig terjedtek. Tematikájukat tekintve is igen sokszínűek, hiszen vannak az alkalmazott animáció körébe tartozó reklámok, arculat, tanórai kísérletek 3D-s tanulmány (Takács Ádám: Sakk, 2012; Varga Máté: Sakk, 2012), papírkivágásos animációk és mély gondolati tartalommal bíró szerzői filmek is. (Takács Ádám: Kész a leltár, 2012; Korponai Viktória: Minden éjjel álmomban, 2013)

A diákok filmnyelvi ismereteiket a gyakorlatban is bővítik, az alapozás után képesek lesznek saját ötlet alapján képes forgatókönyvet - storyboardot - készíteni, majd ezután megrendezni: a szükséges kameramozgásokat, kompozíciót, képkivágást, megvilágítást alkalmazva rögzíteni, a nyersanyagot feldolgozni, hangot és mozgóképet digitálisan vágni. Gyakorlati feladataikat többféle műfajban hozták létre: rövidsége, sűrítő szerkezete miatt gyakori a reklámfilm (Bunda Balázs: Duna House, 2012; Kovács Máté Bence: Labre, 2012); emellett igen erős a szerző filmek csoportja, ahol leginkább a cselekményszervező és a formanyelvi eszközök kísérletező használata érvényesül, irodalmi szöveg és bibliai motívumok felhasználásával (Kiss Imre-Kovács Koppány-Kovács Máté-Takács Ádám: Bútorfény, 2012; Varga Máté: Mirror, 2012; Kiss János: Megtört test, 2012)

Annak ellenére, hogy e szak 2009 őszén indult, számos országos elismerést, díjat hoztak el a legkreatívabb diákok (Regionális filmes és fotós fesztivál; 19. Szabadfogású Számítógép verseny; Országos Középiskolai Filmszemle; Országos Diákfilmszemle; Mozgóképkultúra és médiaismeret OKTV 2013.). Az elmúlt 3 év díjnyertes filmjeiből ad válogatás a harmadik szekció. A két díjat elnyerő Teremtéstörténet című animációt tizenöt 10. évfolyamos (Anim. csoport!) diák készítette, hatalmas összefogással, másfél hónap alatt. Varga Máté két fesztiváldíjas Panel paranoia (2012) című animációja egy órai feladat eredménye. A Mindig van remény, a 2012-es Örkény István emlékévben készült, érdekessége hogy egyidejűleg több szerepet játszik a filmben Bunda Balázs, ( 7. BIG Filmfesztivál: legjobb színészi alakítás), s a képi világ egyediségét is három fesztivál díjazta.

A kiállításon nem csak (közel 50) mozgóképes munka tekinthető meg, hanem hagyományos animációs figura- és karaktertervek is: minden animációs munka első állomása. A színes-grafikus-egyoldalas- és fotóképregények szintén a tervezői fantázia termékei (Takács Ádám: Roncstelepi mesék; Nagy Dóra-Péterszegi László-Takács Ádám: Az idegen), hiszen itt már a történetmesélés hogyanjáról kell döntést hoznia a diáknak: kompozícióról, képkivágásról, logikai sorrendről.

Igazi különlegességként néhány elektro-hulladékból varázsolt robotos-transformeres, kacatfigurának nevezett feladatmegoldás, az újrahasznosítás jegyében, amelyekben a diákok (Barta Viktor, Szilágyi Dóra, Varga Máté) a kreativitásukat, problémamegoldó képességeiket teszik próbára. A kacagtató, bumfordi kis lényeket hamar a szívébe zárja a látogató, mielőtt leülne a népiesen faragott padokra a „kósos” filmfolyamot szemlézni.

A kiállítás február 2-áig látható.

Kovács Krisztina—Szűk Balázs

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.