A tanároknak elegük van

Szót érdemelne az iskolai menza átalakítása is

A tanároknak elegük van a jelenlegi oktatási rendszerből. A pedagógus életpálya modell előírásai, a KLIK cenzúra tiltja a pedagógusok megnyilatkozását.

Jogos panaszaikat sem hallgatják meg, vagy semmit mondó válaszokkal „tudják le” válaszadási kötelezettségüket, már amikor egyáltalán méltóztatnak válaszolni. A gondokra, problémákra érzéketlenül, a segítés szándékának leghalványabb jele nélkül reagálnak: „oldják meg!”.

A pedagógusokkal szembeni megalázó fenntartói viselkedési megnyilvánulásoknak se szeri, se száma. Egy hajdúsági iskolába gyógypedagógust kerestek. E szakterületen dolgozókból komoly hiány alakult ki, így az igazgató kifejezetten örült, amikor végre sikerült egyre szert tennie. December 21-én megkötötték a szerződést, ám a gyógypedagógus a mai napig nem dolgozhat. A KLIK egy kormányzati engedélyre vár. A munkavállaló többször érdeklődött, de válaszra sem méltatták. Az iskolában türelmetlenül várják. A KLIK packázása miatt a felvett, de nem dolgozható kollégát helyettesíteni kénytelenek. A helyettesítők pokolba kívánják a helyzetet, keresetlen szavakkal illetik az illetékeseket. Ebben az esetben is, mint az egész oktatási mizériában állandóan, a gyerekek a vesztesek, mert nem részesülnek szakellátásban.

A KLIK saját dolgozóit sem kíméli. Az egyik tankerület vezetője november közepén felmondott. A fő KLIK csak karácsony után válaszolt. Semmi köszönet, csak azonnali hatállyal elengedték.

Hajdúsági mesterpedagógus szakértői tevékenységével kapcsolatban feltett kérdéseire, észrevételeire az Oktatási Hivataltól nem kapott választ, vagy általánosságokat közöltek. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatásért felelős államtitkár-helyettesnek címezte következő levelét. A válaszlevél megérkezett, de abban a felvetésekre nem történt reagálás, azonban pályázati lehetőségekről részletes leírást tartalmazott.

Az elnyomó rendszer ellen az ország pedagógusai egyre hangosabban tiltakoznak. Az új közoktatási törvény és pedagógus életpálya modell bevezetése szakmai egyeztetések nélkül történt. Az élet igazolja, hogy a törvényben és a modellben foglaltak nem segítik a minőségi oktatás irányába történő fejlődést. A megemelt óraszám, a harminckét óra kötelező munkahelyen tartózkodás rossz a pedagógusoknak és a gyermekeknek is. A kormány mégis erőlteti annak megvalósítását. Akaratát minden áron, és eszközzel rá akarja erőltetni az oktatási rendszerre. Pedig józan paraszti ész is azt diktálja: ami nem megy, azt ne erőltessük.

Mivelhogy sehol, senki nem hallgatja meg a pedagógusok észrevételeit, kénytelenek a nyilvánossághoz fordulni. Eleinte egy-egy tanerő tett közzé kétségbeesett nyilvános levelet, mostanra egész tantestületek teszik ugyanezt. A miskolci Hermann Ottó Gimnázium tantestülete levele után a napokban a fővárosi Teleki Blanka Gimnáziumban dolgozók tették ugyanezt. Említhetjük azonban a szegedi egyetem tanárait is, hiszen felsőfokon sincs minden rendben. Ők azt kifogásolják, hogy az ösztöndíjasok, doktoranduszok állami támogatása gyakran magasabb, mint az ő fizetésük.

A nyílt levelek tartalmai egybe csengenek. Veszélyben látják a hazai oktatási rendszert. Valódi reformokat, a diákok és tanárok óraszámának csökkentését követelik. A kényszerű iskolában tartózkodásban a diákok ugyanúgy elfáradnak, mint oktatóik. Gondoljanak bele, mennyire elfáradhat egy elsős, aki reggel nyolctól délutánig, megállás nélkül muszáj foglalkozásokon vesz részt.

A tanárok kifogásolják a tankönyvválaszték néhány könyvre szűkítését, bírálják azok tartalmát. Nincsenek meg a mindennapos testnevelés feltételei, a napi énekléshez pedig lehetetlen lesz hirtelen annyi énektanárt szerezni.

Követelik az oktatás finanszírozásának európai átlaghoz igazítását, mert jelenleg állandó pénzkivonás folyik. Igénylik az iskolák gazdasági önállóságának, az intézményvezetők jogköreinek visszaállítását. Jelenleg az igazgatók vajmi kevés önállóssággal rendelkeznek. A munkakört a KLIK utasításainak szolgai végrehajtására alacsonyították le.

A pedagógusok egyhangúlag a KLIK megszüntetését szorgalmazzák.

A tanárellenes, 40-60 százalékos fizetésemelésekről szóló, a közvéleményt félrevezető bejelentések leállítását is követelik. A több évtizede pályán lévő kollégák bére néhány ezer forinttal, vagy egyáltalán nem növekedett a pályamodell bevezetése óta. Vissza kívánják állítani a túlmunka díjazását. Ugyancsak követelik az oktatás teljes dolgozói körének a bérrendezését: a pedagógusok munkáját segítő iskolatitkároknak, rendszergazdáknak, az iskolák működését biztosító karbantartóknak, takarítóknak.

A fenntartó szüntesse be a pedagógusokkal szembeni merev, bürokratikus, megalázó viselkedést. Az oktatásban normális körülményeket szeretnének.

Nem nehéz megjósolni, hogy nem a fővárosi intézmény kétségbeesett levele lesz az utolsó. Ha nem változik semmi, szinte biztos a sztrájk.

Míg a pedagógusok a fenntartóval vannak elfoglalva, kevesebb idő jut a gyerekekre, Jelenleg úgy néz ki, hogy az állam oktatási elképzeléseiben egyetlen zavaró tényező akad: a gyerek. Ha nem változik semmi, előrevetíthető az egyre kevesebbet tudó generációk kibocsátása az iskolákból.

Somogyi Ferenc

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.