Pici vonatok találkozója

Józsai pályaudvar

A vasútmodellezés költséges és időt igénylő hobbi. Célja a vasúti üzem egészének, vagy valamely részletének a modellezése terepasztalon. A terepasztal vasúti üzem szabályai szerinti működnek.

A terepasztalon a sínek és a vasúti közlekedési eszközök méretarányosan kicsinyítettek. A méretek szabványosítottak, elősegítve terepasztalok egyesítését, összekapcsolását. A H0-s méretarány a vasútmodellezésben használt legelterjedtebb méretarány, mértéke 1:87, sínnyomtáv 16,7 mm. A TT 1:120, nyomtáv 12 mm, a N 1:160, 9 mm.

20. század elején vezették be a 0-s méretarányt a vasútmodellezésben, ami az 1:45-ös méretaránynak felelt meg. Költségcsökkentési megfontolásokból még a második világháború előtt megfelezték, majd némi módosítással alakult ki az 1435 mm-es normál nyomtáv 1:87-es kicsinyítése. A méretarány csökkentése az otthoni terepasztal-készítést is elősegítette.

A vasútmodellezésnek itthon is sokan hódolnak. Talán a legismertebb közülük Szörényi Szabolcs, az egykori Illés zenekar basszusgitárosa, akinek a terepasztala a Nyugati pályaudvar kicsinyített mása. A modellezőknek külön lapjuk van, a Vasút&Modell, illetve az Indóházban olvashatók vasútmodellező oldalak.

Józsán idén április 11-13. között hatodik alkalommal rendeztek vasútmodell kiállítást. Több méretarányban terepasztalokat állítottak ki. Az érdeklődök modellvasúti vonatvezetést gyakorolhattak, modelleket vásárolhattak, kvízlapot tölthettek ki. A kiállítás vendége a nagyváradi Clubul feroviar Crisiana modellező kör volt, amely 2008-ban alakult és rendszeresen hozzák terepasztalukat magyar kiállításokra. A bemutató érdekességét éppen a nagyváradi klub szolgáltatta. Terepasztaluk H0-ás méretű, így gond nélkül összekapcsolható volt a debreceni Hajdú Expressz Vasútmodellező és Vasútbarát Egyesület asztalával. Az így kialakított vasútvonal hossza elérte az ötven métert. Magyar és román vasúti szerelvények békésen húztak el egymás mellett. Mozdonyok és vagonok megszámolhatatlan sokasága mozgott a vágányokon.

A kiállítás másik érdekessége a „hangos” mozdonyok, munkagépek. Egyes mozdonyok jellegzetes hangját erősítették ki. A Taurus kellemes halk zsongásától a román Sulzer dízel röfögő hangján át, krampácsológép erőteljes dübörgéséig bezárólag számtalan vasúti hangélményben részesülhetett a látogató.

A Hajdú Expressz Egyesület 1995-ben alakult. Jelenleg is az alakulás helyén, a MÁV debreceni, volt Pályafenntartási épület egyik helyiségében építik asztalaikat. Ténykedésüket a Vasutas Egyetértés Művelődési Központ támogatja. Eddig 55 méteres H0-ás modult építettek, de készült 10 méteres N méretű terepasztal is, ami szintén látható volt a józsai kiállításon.

A Hajdú Expressz egyik terepasztalánál a jelentkezők vasútmodell vezetést gyakorolhattak. Egy BL 52-es német gőzmozdony és egy 628-as, régebben M62-es Szergej húzta személyvonatot kellet irányítani. Tudtommal a vonatvezetők nem okoztak vasúti katasztrófát.

A terepasztalok mellett vasútmodellezéssel foglalkozó kereskedők árulták portékáikat. A mozdonymakettek 12-18 ezer forintért lelhettek gazdára, vasúti kocsik 5-15 ezerért, de vasúti bakért is elkértek ezerötven forintot.

A kiállítást nemcsak azok keresték fel, „akit a mozdony füstje megcsapott”. Az élet rendje szerint ők voltak sokkalta kevesebben. Szülők hozták el csemetéiket, akik csillogó szemekkel bámulták a rohangáló vonatokat. Lehet, többen akkor határozták el, hogy mozdonyvezetők lesznek.

Somogyi Ferenc

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.