Online oktatás: kevés jó, sok rossz

Tortakészítés online térben

A mostani bizonytalan időszak mindenki helyzetét megnehezíti, régi megszokott életünk felborult, amelyet most már egyre nehezebben tudunk tolerálni. Nem csak nekünk, felnőtteknek jelent próbatételt ez a helyzet, de a gyerekek is kénytelenek megküzdeni ezzel a mindennapok során, különösen az online oktatás miatt. A Diószegi Sámuel Baptista Technikum és Szakképző Iskola egyik pedagógusával, Pázmándi Lillával beszélgettünk a témáról.

- Hogyan éli meg az online oktatást?

- A tavaly tavaszi online oktatás valamivel egyszerűbb és könnyebb volt, mivel az már a tanév végéhez volt közelebb. A végzős osztályokkal is csak a gyakorlások maradtak félbe, az alsóbb évfolyamok is szinte már mindent megtanultak.
A gyakorlaton lévők is nagyjából már elsajátították az alapvető munkálatokat.
Ez a mostani viszont már nagyon hosszú, amihez hozzájárul az időjárás is, most még a szabadba sem lehet kimenni. Egyre több terhet ró ránk, tanárokra is, mindenki idegesebb, ingerültebb. Most már én is egyre nehezebben viselem, így nem lehet tanítani, sem elmagyarázni az adott témákat. Létfontosságú a közvetlen, személyes kapcsolat. Figyelni kell rá, hogy mennyi feladatot adunk, mivel nincs mögötte annyi magyarázat. Ha a magyarázatot is odaírom, nagyon hosszú lesz az adott téma, a gyerekek pedig miután meglátják ezt, nem is foglalkoznak vele. Viszont a tavalyiból okulva inkább kérdéseket teszek fel, és azokra kell válaszolniuk, nyilván az óravázlatot be kell másolniuk a füzetbe.

- Körülbelül mennyi tanárt, diákot érint?

- Harminchat osztály, azaz körülbelül hétszáz diák és hetven fős a tanári kar

- Hogy viselik a gyerekek?

- Nagyon unják. A mi iskolánkban sok a vidéki és hátrányos helyzetű. Sajnos nincs megfelelő eszközük, sem internet elérhetőségük. Sokan élnek egy háztartásban, így ott konkrét online órát nagyon nehéz tartani. Illetve, sokan besegítenek a háztartásba (főzés, mosás, takarítás), némely szülő el is várja ezt, mondván, hogy úgyis otthon van a gyerek.

- Kap-e visszajelzést tőlük?

- Szinte mindennap kérdezik, hogy mikor lesz már iskola. Nagyon vágynak vissza. El vannak zárva egymástól, igénylik a saját korosztályuk társaságát, sőt még a tanáraikét is. Sokaknak az iskolai pszichológus és ifjúságvédelmi felelős is segít. Van olyan, aki egyedül van egész nap, kezdenek depressziósak lenni. Mindannyian várják, hogy újra kinyisson az iskola.

- Milyen visszajelzést kap a szülőktől?

- A diákokhoz hasonlóan ők is az iskola újbóli megnyitását várják. A legtöbbjük dolgozik, nem tudnak foglalkozni a gyerekekkel, akik otthon vannak egyedül.
Sokan egyedül nevelik gyermeküket, nehéz anyagi körülmények között, és a gyerek most ezzel sokkal jobban szembesül, ami miatt még jobban várják az iskolát. Szabadulni szeretnének a bezártságtól.

- Milyen előnyei illetve hátrányai vannak jelen helyzetnek?

- Az egyik előny számomra, hogy többet tudok az itthoni teendőimmel foglalkozni, nem kell korán kelni. Kezdetben nagyon is élveztem. Sok új informatikai alkalmazást megtanultam, ami ebben a világban nagyon jó. Mostanra viszont egyre több a teendő az érettségi közeledtével. Hátránya a rengeteg adminisztráció, a sok számítógép használat. Illetve, nekem is hiányzik a személyes kapcsolat. Nehéz így tartani a kapcsolatot az osztályommal is, akik 9-esek, alig kezdték el, és máris otthon kellett maradniuk. Az osztályom helyzetét nehezíti még, hogy cukrászok lesznek, gyakorlatra járhatnak, viszont az ahhoz szükséges elméleti képzést megtanulniuk így szinte lehetetlen. Főleg úgy, hogy júniusban vizsgázniuk is kell.

- Mi lesz az érettségivel? Lehet-e tudni valamit?

- Az eddigiek alapján úgy tűnik, hogy meg lesz tartva mind az írásbeli, mind a szóbeli. Ezzel nem értek egyet, mivel a most végzős osztályok sokkal rosszabbul jártak, mint a tavalyiak. Tavaly tavasszal igazából nekik csak egy hónap maradt ki, a mostaniaknak viszont majdnem egy év. Igazságtalannak tartom, ők érdemelnék meg a könnyítést.

- Az iskola mit tesz ennek érdekében?

- Múlt hét hétfő óta minden végzős osztálynak heti 1,5 órát tartunk az érettségi tantárgyakból. Ez engem is érint, tekintve, hogy idén két végzős osztályban is tanítok, így kedden és szerdán az iskolában tartózkodom.

- A többi kolléga hogyan birkózik meg a helyzettel?

- Egyre nehezebben viselik. Főleg így, hogy most már órákat is tartunk bent, online órát az érettségi tantárgyakból az alsóbb éveseknek, valamint folyamatosan küldjük a feladatokat is. Belefáradnak ők is ebbe a helyzetbe. Mindent adminisztrálni is kell, így az megint csak plusz munka.

Ferenczi Dóra

 

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.