Május végén, június elején mintegy két hetet Kínában töltött Pinczés István rendező, aki a Csokonai Színház közelmúlt évtizedeinek egyik legsikeresebb színházművésze.
Nemrég megkapott Japánban egy császári kitüntetést, amit 1875-ben alapítottak, s még soha nem ítélték oda külföldi embernek. A japán-magyar kapcsolatok építésében kifejtett tevékenységéért adták neki a magas elismerést.
Ősszel immár 53. alkalommal utazik a felkelő nap országába, ezúttal a Debreceni Színjátszó Stúdióval, amely 1979-ben alakult az ő vezetésével, s díjak özönét hozta el a bel- és külföldi (nemzetközi) fesztiválokról: Japántól az Amerikai Egyesült Államokig.
Ám előbb a kínai élményeiről kérdeztük a rendezőt, aki nemrég súlyos, két és fél évig tartó betegségből „támadt fel”, s máris olyan szép sikereket arat, mint fénykorában. A debreceni színház most zárult évadának egyik legnagyszerűbb darabja az, amit ő rendezett, a Mesterkurzus.
- Tanítani voltam a Senjangi Általános Egyetemen, a drámajáték elméletéről és gyakorlatáról kellett beszélnem. Az elméleti előadásokon egyébként a feleségem, Pinczésné Palásthy Ildikó dolgozatainak (A pszichodrámától a drámapedagógiáig; Dráma – Pedagógia – Pszichológia; A drámapedagógia produkciófelülete és hatásmechanizmusa stb.) anyagát hasznosítottam. Erősen valószínű, hogy a feleségem egyik könyvét a kínaiak megveszik és kiadják, kínaiul. A srí lankaiak is kiadják, angolul. A gyakorlati workshopokon saját anyagomat prezentáltam, ennek alapján meghívtak minden szemeszterben egy egyhetes mesterkurzusra (ők Master Workshopnak fordították angolra). Emellett meghívást kaptam egy magyar musical megrendezésére Senjangba - ez valószínűleg a Légy jó mindhalálig lesz - ők döntenek majd, az én dolgom több ifjúsági musical szüzséjét és zenéjét elküldeni. Ott kint, Kínában véglegesítettük japán barátainkkal a Debreceni Színjátszó Stúdió japán fesztiválra való kiutazásának kondícióit: novemberben adjuk elő a Lúdas Matyit japánul (Lúdas Matyi Bikicsunáj). Velünk egy időben a tojamai fesztiválon jár majd a hajdúnánási Aranyszalma néptánccsoport is.
Négy-öt színházművésznek is elegendő munkát végez tehát Pinczés István, akinek darabját június 23-án, pénteken este, 20.30 órától lehet látni Hajdúszoboszlón a szabadtéri színpadon, ez a produkció John Lennon emlékezetének szól, a zenés-táncos színpadi történet az ő zsenijét hivatott megidézni A Mindenségen át címmel - a Hangfogó együttes tetemes közreműködésével.
A „Beatles-musicalt” július 28-án Egerszalókon adja elő a társulat. Egy olyan fiú szervezi (Weiszhab István), aki a mátrai faluból származik. Novellákat ír, zenélt-énekelt valaha zenekarban is, s ő az egyik civil szereplője Búcsúterápia című, a függőségről, mint betegségről szóló előadásnak (a színművet Pálfy Zsófi marosvásárhelyi hajadon leányzó írta). S természetesen Pinczés István rendezte az olvasószínházi produkciót.
Azt is említette a rendező, hogy a Hunyadi utcai Kosárt (kulturális és szociális tér) tekinti otthonának a Debreceni Független Színház. Ott „csináltuk meg az Első Nyílt Kocsmaszínházi Szavalóversenyt is Kóti Árpád Emlékére”.
Mik a további Kosár-tervek? „Szeretnék egy beszélgetéssorozatot a Csokonaiban fellépő, országos ismertségű színészekkel, vendégművészekkel, s vasárnap délelőttönként gyerekelőadásokat tartanánk majd (Lúdas Matyi, A világ teremtése, Kis magyar Beatles, stb - és origami-foglalkozásokat - az apukák elhozzák a csemetéket a Kocsmaszínház gyerekmatinéjára, megihatnak közben egy fröccsöt, míg a gyerek a mesét nézi vagy papírt hajtogat. Utána vagy előtte megnézik a képkiállítást a Kocsmatárlaton. Szóval vannak tervek bőven – mondta végezetül Pinczés István, és elsietetett a határon túli magyar színházak kisvárdai fesztiváljára.
Erdei Sándor
Új hozzászólás