Népesebb lélekszámú települések zajterhelése (szennyezése) fokozott. A fővárosban, a Rákóczi úton, a nap jelentős részében közelíti a halláskárosodást okozó szintet, a nyolcvan decibelt. Debrecen egyes részein se jobb a helyzet, s nem feltétlenül csak az autóközlekedésre kell gondolni.
A nem kért hangos zene, a munkagépek dübörgése, részegek gajdolása megkeserítheti életünket. Egy csendes faluban az éjszakai kutyaugatás is csendháborítás. A városban az ebhanghoz képest megszámolhatatlanabbul több zajforrás teszi próbára a dobhártyák tűrőképességét. Különösen bosszantó, ha a hangok unos-untalan az éjszakai nyugalmat zavarják. Valaha létezett a csendrendelet. Este tíztől az állampolgár köteles volt csendben maradni, azaz rádióját lehalkítani, vendéglátóhelyeken a zenekarok hangerősítőit letekerni. Tiltottak minden esti, éjszakai hangos tevékenységet. A rendeletet szigorúan ellenőrizték, büntették.
Mostanság mindenki büntetlenül, szabadon hangoskodhat. Élnek is a „lehetőséggel”. Nem érdekli őket, hogy miattuk hirtelen riadó kisbaba ijedten sírva fakad, munkában megfáradtak éjszakai pihenését teszik lidércálommá, betegek gyógyulását késleltetik.
Környékünkön menetrendszerűen zajonganak. Éjfél körül zöld Suzuki érkezik. Autórádiója tökig felcsavarva. Az ütemes dübdübdübbe beleremegnek az ablakok.
Ekkortájt szólal meg az adóhivatal riasztója is.
Hajnali három körül beindul a kamionforgalom. A Faraktár utcai felüljáró dilatációs elemei időről-időre elmozdulnak, hibásodnak, így a nyolcvannal, százzal száguldó teherszállítók robbanásszerű dübbenéssel hajtanak át az amortizált sávon. Nyomhatják a gázt, mert éjszaka rendőrt oly ritkán látni, mint tarajos gőtét a Tócó-patakban.
Hajnali öt óra táján utánfutós kocsi éktelen zörgéssel vágtat a gidres-gödrös szervizúton. Az utánfutó rugózatlan, s ha valamit még pakoltak is rá, az csak fokozza a zajt.
Öt óra tíz. Indul a vonat Fehérgyarmatra. A dízelmozdony dübörgését, nemhogy a helyiek, de talán Nyírbátorban is hallják.
Fél hat magasságában motorkerékpáros százzal szaggat a felüljárón. Egyszerűen érthetetlen, míg az autók motorjának hangját gyárilag fojtják, a kétkerekűekét nem. Persze döngethetnek egy mázsával, mert a rend őreit még mindig kémholddal kell keresni.
Öt óra ötvenegy. Érkezik az A.K.S.D. kukásautója. Daruval emeli meg a szelektív szeméttároló gondoláit. A platón többször megdöngeti, csakhogy az utolsó darab, esetleg megtapad papír, üveg vagy műanyag is a szállítótérbe kényszerüljön. Vajon miért a sietség? Nyolckor nem lenne elég kezdeni?
Hat órakor beindul a fűnyírás. A NAV és a Statisztikai Hivatal területén nem kegyelmeznek a sarjadó zöldnek, naponta ráküldik a masinákat. A fűnyírók természetesen robbanómotorosak. Évszakváltáskor lombszívót vesznek elő, majd a motoros hóekét. Az utóbbi takarítógép szerencsére ritkán használatos, köszönhetően a klímaváltozásnak.
Az utakon beindul a forgalom. A szervizúton dübörögnek a gépkocsik. Jó reggelt a most ébredőknek! Csak gratulálni lehet azoknak, akik az éjszakai és hajnali zajmerényletek ellenére az igazak álmát aludták. Nem tudni, hogyan csinálták, de le a kalappal előttük. Ők vannak sokkal kevesebben. A többség a sötétben felriadva keményen anyázik, keresetlen szavakkal emlegetik az elkövetők és megbízóik (munkáltatóik) le- és felmenőit.
Megoldás éppen lenne. Biztos alvást biztosítana a fejbe vágás, a jég dupla viszkivel, vagy a dili bogyó. Ezek helyett jó lenne jobban figyelni egymásra, törvényben rögzíteni a csendhez, a nyugodt pihenéshez való jogot, ám ez csak álom. Lehet, azért nem valósul meg, mert a zajok miatt a megoldást lehetetlen végigálmodni.
Somogyi Ferenc
Új hozzászólás