Kuponőrület – csak óvatosan!

Óvatosan, tudatosan használjuk!

Évek óta sokasodnak a kuponokat értékesítő weboldalak, hogy több maradjon a pénztárcánkban. Mivel internetes vásárlásról van szó, kényelme mellett annak kockázatait is magában hordozza.

Nincs rá lehetőség, hogy megnézzünk, kipróbáljunk bármit is, ennek ellenére előre kell fizetni. Így előfordulhat, hogy nem azt kapjuk, amire számítunk.

Természetesen ingyen továbbra sem adnak semmit, de sokszor valóban óriási árengedmény nyújtásával ösztönöznek egy-egy termék, szolgáltatás vagy szállás igénybevételére. Lényege, hogy helyettünk alkudnak, így mindenki jól jár. Mi spórolunk, a kereskedő/szolgáltató reklámja célba ér, bővítheti, netán beindíthatja vásárló/ügyfélkörét (talán) hosszabb távon is, mert visszajárhatnak teljes áron, és persze tovább ajánlják a kihagyhatatlan kedvezmény lehetőségét. Hiszen a vissza nem térő akciókra hamar lecsapnak, még ha halasztható vagy nélkülözhető lenne. Örülünk, élünk a lehetőséggel, de ahogy lenni szokott, a „kisbetűs részekkel” sokan nincsenek tisztában, illetve, mi a teendő, ha mégsem lennénk megelégedve a kapott szolgáltatással. Mint mindenhol, előfordulhat panasz, a legtöbben mégsem foglalkoznak vele, mert valószínűleg belénk ivódott, hogy akciós termékeket nem váltanak vissza, nem cserélnek. Mivel olcsó volt, nem olyan nagy gond, legközelebb mást próbálunk, máshova megyünk… Ennek ne dőljünk be. Mi az, amire oda kell figyelni, amennyiben igénybe vennénk ezt a fajta szolgáltatást? A legnagyobb veszélyt a tájékozatlanság hiánya okozhatja itt is, mert ezekre speciális feltételek vonatkoznak. Nem lehetünk elég körültekintőek, hogy milyen korlátozások, pluszköltségek merülhetnek fel. Ne ráfizetéssel végződjön például egy élményvacsorának álcázott, átlagos, olcsó menüsor, ami a helyszíni étlap átlapozása után tudatosodhat bennünk. Tapasztalatok szerint ugyanis a legtöbb félreértés, ráfizetés a vendéglátásban fordul elő.

Internetes vásárláskor szerződéskötés jön létre vevő és eladó között, melyet kormányrendelet szabályoz, jelen esetben viszont a kuponos oldalak csupán közvetítenek, nem értékesítenek. A fogyasztóvédelemhez érkező beadványokban jellemzően a tényleges termékértékesítést végző, vagy szolgáltatást nyújtó vállalkozás eljárását kifogásolják. Ezért felhívásuk szerint is érdemes a nagyobb kupongyűjtő cégeket választani, amelyek szigorúbban szűrik partnereiket, és garanciát vállalnak arra az esetre is, ha a termék vagy szolgáltatás nem felelne meg az elvárásoknak. Előfordulhat ugyanis, hogy nem egészen, vagy egyáltalán nem a várt formában teljesül cégek ígérete, ezzel becsapnak, és nem tudjuk, mit kezdjünk sérelmeinkkel. Pedig ezekről a lehetőségeinkről a kuponos oldalon is részletes tájékoztatást kell nyújtani.  Még szerződéskötés (fizetés) előtt érdemes a lehető legtöbb információt összegyűjteni. Tájékozódni az áru vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságairól, a fizetésről, a szállítás vagy a teljesítés feltételeiről, panaszkezelésről, az elállási jogunkról!

Célszerű időt fordítani az általános szerződési feltételek átolvasására is. Ebből derülhet ki a kuponos vállalkozások felelőssége, vagyis mennyiben korlátozzák vagy zárkóznak el, és mi a teendőnk, amennyiben az ígért szolgáltatást végül mégsem tudjuk igénybe venni a harmadik fél magatartása miatt, avagy hibás teljesítés történik. Azért is fontos alapos ismereteket szerezni, mivel kuponos céggel állunk csupán kapcsolatban (akik közvetítenek), így rajtuk múlik, milyen minőségben védenek, kezelik problémáinkat, milyen kártérítésre számíthatunk. Ezen ismeretek hiányában feleslegesen fordulhatunk a fogyasztóvédelemhez, békéltetési testülethez a legtöbb esetben, mert pénzünknek valószínűleg búcsút mondhatunk. Megemlítendő, amennyiben a szolgáltató a megrendeléstől számított 48 órán belül nem küld visszaigazolást a vásárlónak, úgy az igénybe vevő mentesül a szerződés megkötésének kötelezettsége alól. A kupon megvásárlásától számított 14 napon belül megillet az indokolás nélküli elállás, felmondás joga, ha még nem került beváltásra bónuszunk (ezt mindenképpen érdemes írásban megtenni, hogy nyoma maradjon). Ilyenkor az online átutalt vételár visszajár. Tehát csak tudatos vásárlási hozzáállással kímélhetjük meg magunkat a kellemetlenségektől. Ez pedig mindenki saját érdeke. Legyünk résen, ésszel vásároljunk, hogy egy választott bónusszal valóban jól járjunk, és a mézes-mázas ajánlatért cserébe igenis teljesítsék elvárásainkat, hogy valóban több maradjon pénztárcánkban.

D. B.

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.