Közlekedési változások Tokaj–Hegyalján

Az új közlekedési táblák egyike

Egy hete van érvényben közúti közlekedési változás Tokaj környékén. A módosítás Debrecent is érinti, amelynek részleteit itt ismertetjük.

Tokaj–Hegyalja huszonhét települését, a Tokaji Történelmi Borvidéket 2002-ben nyilvánította a világörökség részévé az UNESCO.  A megtisztelő cím elnyerésének és megtartásának szigorú feltételei vannak. Az utóbbi időben a megtartás került veszélybe. Ennek oka a hihetetlen mértékben megnövekedett kamionforgalom. Lengyelország, Szlovákia felől érkező tehergépkocsik megszokott útvonala lett a sátoraljaújhelyi határátkelőtől, a 37-es főúton, majd a 38-ason, Tokajon keresztül Nyíregyháza, Debrecen felé útirány, hogy a cívisvároson átdübörögve Berettyóújfalu, Ártánd irányában hagyják el az országot. A tokaji szűk utcákon átvezetett forgalom megviselte az útmenti házakat, a benne lakók idegeit, de az UNESCO is egyre gyakrabban érdeklődött tervek, megoldások felől. Az áldatlan állapotokra Tokaj önkormányzata és lakói számtalan módon próbálták felhívni az illetékesek figyelmét. Önkormányzati ülésen olyan szélsőséges ötlet is elhangzott, hogy hajót kell vezetni a Tisza hídpillérjének, aminek következtében a kamionforgalom elterelhetővé válna, a statikailag meggyengült átkelőre hivatkozva.

Tarcal, Tokaj, Bodrogkeresztúr és Bodrogkisfalud elkerülő út építését szorgalmazta, mindeddig eredménytelenül. Most végre történt valami. Egyrészt 2020-ig elkészül a Tarcalt és Tokajt elkerülő út, a 39-es, amely Tiszaladány közelében egy új Tisza hídon át folytatódna az M3-as irányába. Másrészt adminisztratív intézkedések történtek, amelyek nem kerültek sok pénzbe.

A 37-es főútból a 38-as Bodrogkeresztúrnál ágazik ki. Halad keresztül a településen, végig a Bodrog parton, Tokajon át. Az útszakaszt visszaminősítették, 3888. sz. útra számozták át és megtiltották a 3,5 tonnánál nagyobb súlyú tehergépkocsik behajtását.

A 38-as új útvonala a mádi körforgalom közelében, a Sárga Borháztól indul, és Tarcalon keresztül éri el Tokajt. Az út rossz állapota miatt súlykorlátozást vezettek be. Erre 12 tonnánál nehezebb járművek közlekedését tiltották meg.

Az intézkedés következtében a Szlovákia felől érkező kamionok végighaladnak a 37-es főközlekedési úton, felhajtanak a M30-as, Miskolcot elkerülő szakaszára, majd onnan lehajtva Mályin és Nyékládházán át fordulnak a 35-ös főközlekedési útra. Józsán keresztül jutnak Debrecenbe, ahol a Böszörményi út, 4-es városi átkelési szakaszán, a Homokkerti felüljáróra felkapaszkodva jutnak a 47-es útra.

Azaz a hegyaljai települések fellélegezhetnek. Életük csendesebbé, pormentesebbé válik. Debrecennek azonban maradnak a kamioncsordák. Egyre sürgetőbbé válik a M35-ös 4-es főút és Derecske közötti szakaszának megépítése, mert addig a város fulladozni fog a forgalomtól, zajtól, portól. 

                                                                                                          Somogyi Ferenc

 

 

 

 

 

 

 

 

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.