Egyre nagyobb visszhangot és marketingtúlsúlyt kap a hazai kereskedelmi média egyik nagy visszatérője, a Sztárboksz. Az RTL alapvetően reformálja át ezzel a tévéerőszak fogalmát, azonban korántsem biztos, hogy ez maga a show és a szórakoztatás csatornája.
Valószínűleg igen sokan vannak, akik emlékeznek a Sztárboksz 2005-ben és annak vetített évadjaira, epizódjaira. Emlékezetes menetek voltak, amikor például Ganxsta Zolee agyrázkódás kíséretében küldte padlóra Rékasi Károlyt - ezzel totális hisztériát kölcsönözve a tribünre - vagy épp, amikor Fekete Pákó nemes egyszerűséggel kirepült a szorítóból. Hasonló kemény jeleneteknek már az új szériában is lehettünk szemtanúi, Miller Dávid harca révén. No de mitől is oly jelentős ez, és különösen, mit tud ez adni a kereskedelmi média rabjainak?
Emlékszem, amikor a Klicskó-testvérek fénykorukat élték, meg Erdei Zsolt volt a ring királya, egyes címmeccseket még az HBO is kódolatlanul sugárzott. Ők voltak az ökölvívás nagyágyúi, a digitális kor Alijai, a 21. századi LaMották, meg Papp Lacik. Nem véletlenül. Sportemberek, a lehető legmagasabb szintű felkészültséggel. Ők legalábbis. És akkor itt van a Sztárboksz…szűk féléves fizetett felkészülés után néznek farkasszemet egymással énekesek, színészek, celebek, influenszerek, meg „cipőbűvölők” - ez utóbbival nem megsértve Adam Sandler klasszikusát –, hogy aztán jókora giccsparádé, meg tömeghisztéria keretein belül elagyalják egymást egy minden elemében megrendezett közvetítésen. Mindezzel akár még hosszabb távon is „kiütve” az ellenfelet, ehhez pedig a klasszikus boksz csak nyomokban társul vagy épp még úgy sem, nélkülözve minden szakmaiságot – leszámítva talán a szövetségi bírákat.
És e ponton kerül képbe a néző. A néző, aki tátott szájjal nézi, hogy kedvence – vagy épp a végletekig irigyelt aranyéletű, mégis legkevésbé sem kedvence – első vérig gyepálja egymást, piszok nagy pénzekért. A klasszikus „kenyeret és cirkuszt” tipikus esete. Ez kell a népnek…balhé legyen, a többi jön magától, nemde?
Barna Marci
Új hozzászólás