Debrecenben folyamatos a kerékpárutak bővítése, kijelölése. Egyértelmű, hogy ez az egyetlen megoldás a biztonságosabb közlekedés eléréséhez. De amíg egymással osztják meg a járdákat a gyalog és biciklivel közlekedők, addig mindkét fél veszélyeztetett helyzetben közlekedik.
Gyakori, hogy azért születnek balesetek, mert a közlekedők nincsenek tisztában az alapvető szabályokkal. Nemcsak a gyalogosok, a kerékpárosok mozgása is kiszámíthatatlan. A KRESZ pedig rájuk is vonatkozik, aminek változását nyomon kellene követniük. Fontosak az elsőbbségadási szabályok, a rendőri forgalmi irányítás-, alapvető táblajelzések mellet a kerékpáros táblák ismerete, és természetesen a betartásuk is. Nincsenek könnyű helyzetben a biciklisek, hiszen az autósok a járdán, míg a gyalogosok az utakon látnák őket szívesen. A jó időben egyre nő a számuk, sokan ilyenkor családdal indulnak túrázni. Mindenkinek, aki a közlekedés szereplője, be kell tartania a szabályokat, és előzékenynek, türelmesnek kell lennie. Már kerékpárosok számára is megköthető felelősség- és balesetbiztosítás. A legóvatosabb és legfigyelmesebb közlekedők is válhatnak károkozóvá, vagy áldozattá. Így nem árt felkészülni minden eshetőségre. A szabályok nem tudása/ismerése nem mentesíthet a felelősség alól.
Összegyűjtöttük a legfontosabb intelmeket, tanácsokat, amelyek nem maradhatnak figyelmen kívül. Kellő körültekintéssel, biztonsági óvintézkedéssel sok baleset, kellemetlenség megelőzhető. Hiszen miért is ne kerékpározzunk: egészséges, környezet- és költségkímélő, gyors és kiszámítható.
Jó tudni:
Amennyiben tábla nem engedi, tilos járdán és kijelölt gyalogúton kerékpározni! Legalábbis 12 évnél idősebbnek. A gyerekek, mivel nem haladhatnak főúton, a járdán maximum 10 km/h sebességgel közlekedhetnek.
Ahol tábla engedélyezi a gyalogos és kerékpáros forgalmat, ott 20 km/h sebesség is megengedett. A kijelölt zónák többi részén 10 km/h.
Kerékpárúton 30 km/h-val lehet tekerni.
Zebrán csak a kerékpárt tolva szabad áthaladni, amennyiben nincs külön sáv felfestve számukra.
Buszsávban akkor szabad hajtani, ahol azt tábla engedélyezi.
Állatot sétáltatni kerékpáron ülve nemcsak balesetveszélyes, de tilos is.
Csak önálló kerékpárúton haladhat egymás mellett két bicikli a KRESZ szerint.
Kerékpáron ülve kötelező jelezni az irányváltási szándékot a kezünkkel.
Hanyagoljuk a fej- és fülhallgatót, valamint a telefont útközben!
Ne feledjük: egy biciklinél is szükség van megfelelő felkészítésre, folyamatos karbantartásra, nem csak akkor, ha hosszabb nélkülözés után újra elővesszük.
Ellenőrizni kell a kormányt, világító berendezések, fékek-, lánc állapotát, a kerekek nyomását. Fontos, hogy az ülés se legyen túl magas, mert például, ha hirtelen fékezés esetén nem ér le a lábunk, könnyen elborulhatunk.
A kerékpárosokra is vonatkozik a „látni és látszani” alapelv. Fontos az eszköz kivilágítása, éppúgy, mint védőmellény viselése szürkülettől, esetleg feltűnő színű kabát, vagy azon lévő fényvisszaverő csík.
Előre fehér vagy sárgás, hátra piros fényű helyzetjelző lámpa kerüljön! Kerekenként egy sárga színű küllőprizma elhelyezése tovább növeli a biztonságot. Ezekkel már jó előre észrevehető mások számára, így jelentősen csökkenthető a balesetek kockázata. Javasolt sisak és térdvédő használata, és csengő felszerelése. A bukósisak használata pedig lakott területen kívül 40 km/h óra feletti sebességnél kötelező.
D. B.
Új hozzászólás