Nemrégiben Újfehértó és Hajdúhadház között, nyílt pályán siklott ki egy vasércet szállító tehervonat kilenc kocsija. A szállítmány Záhonyból indult, úti célja pedig Ausztria volt.
A harmincöt kocsis szerelvényt két Taurus (1116-os sorozat) villanymozdony húzta, melyek összereje tizennyolcezer lóerő. Erős mozdonyokkal a szerelvény 100 Km/h-val is továbbítható. Így történt ez esetben is. A siklás oka még ne ismert, de valószínűsíthetőleg az egyik vagon műszaki problémája okozta.
A Magyar Államvasutaknak (MÁV) van éppen elég baja. Már most kiszivárgott, hogy a jövő évi menetrendben (vagy még hamarabb) fővonalakon is lassabban fognak járni a vonatok. A szegedi intercityk 13 perccel hosszabb idő alatt jutnak el Szegedre, a fővárosból Miskolcra és Debrecenbe is nyúlik a menetidő. Pedig e két utóbbi vonalon komoly felújításokat végeztek, engedélyezve a 160 km/h-s sebességet is.
A gondok itt kezdődnek. A gördülőállomány jelentős része nem képes ekkora sebességre. A kétezres években mindössze harmincöt korszerű villanymozdonyt szereztek be (10 darab 470-es sorozatú Taurus, illetve 25 darab 480-as Traxx). A magántársaságok gépparkjaiban találhatók még korszerűbb vonóerők (1116-os, ill. 1216-os sorozatú Taurusok, román Transmontanák, Siemens Vectronok stb.)
A vontatott állomány összetétele és állapota még siralmasabb. Például a Szajol–Debrecen szakaszon 160-nal is roboghatnának vonatok, de a személyvonatokba sorozott vagonok között mindig akadnak alacsonyabb sebességre képesek (második generációs CAF IC kocsik, piroscsíkos posta Bhv-k stb.). Az IC kocsikon kívül a MÁV-nak nincs ekkora sebességen biztonságosan továbbítható vontatmánya. Az elöregedő személyvagonok helyett újak beszerzése alig történik. Az újdonságok csak a Szolnoki Járműjavítóban gyártott IC+-ok. A fővárosi agglomeráció vasúti járműállománya modernnek tekinthető. Ide szerezték be és közlekedtetik a Stadler Flirt-öket (415-ös sorozat) és a Stadler Kiss (815-ös sorozat) emeletes villanyvonatokat. Ezekkel kiváltották a korábban közlekedtetett, amortizálódott járműparkot, amelyeket vidékre telepítettek. Amióta a Kiss-ek munkába álltak, a menetirányítók néhány Flirt-öt távolabbra is elküldenek. Így a Budapest Nyugati–Debrecen–Nyíregyháza között közlekedő Cívis Interrégió szerelvényei is ezek a villanyvonatok. Velük mindössze két baj van. Ezeket a szerelvényeket elővárosi forgalomra tervezték. Ülései hosszabb távon kényelmetlenek. A fedélzeten mellékhelyiségből is csak egy van. A másik: nem kapcsolt szerelvények közlekednek, így egyes járatok már a Liszt Ferenc repülőtér megállójáig megtelnek. Az utazás minden, csak nem kényelmes.
Eddig a gördülőállományról esett szó. A fentebb említett menetidő-növekedés másik oka a pályák állapota. Csak a debreceni vonalon a fővárostól Szolnokig történő felújítást nem lehet nagyon halogatni. Ugyanez a helyzet a Debrecen–Nyíregyháza szakasszal is. És akkor még nem szóltunk a mellékvonalak helyzetéről. Néhány éve annyira leromlott a mátészalkai vonal állapota, hogy Aradványpusztánál egy sprintelő megelőzte a kecmergő szerelvényt. Ott történt némi karbantartás, de a szintre hozás elmaradt. A 106-os, Debrecen–Nagykereki vonal állapota kritikán aluli. Mint egy hullámvasút. Sárándnál most vasúti betonaljakat depóznak. Nem hivatalos hírek szerint talán felújítás kezdődik. De a többi mellékvonalon se rózsásabb a helyzet. A szabolcsi vasutak siralmas állapotban vannak. Például a Fehérgyarmat–Zajta közötti 23 km-t menetrend szerint a vonat 51 perc alatt tenné meg. Ez is rossz menetidő, de az ócska pálya miatt rendszeresek a 20-30 perces késések.
E vasúti helyzet kialakulásának oka a pénzhiány miatt elmaradó karbantartás. Lehet, a lezüllesztésnek politikai oka is van. Gazdaságtalan vonalaknak ítélve, megszüntetésüket tervezhetik.
A MÁV-nak a nyári szezon egyre nehezebb teherpróba. Utaztatásban a Balatonra koncentrálnak. Az országból mindenhonnan a legjobb gépeket és kocsikat rendelik oda, máshol meg utazzanak azzal, ami marad. Félreállított mozdonyokat hoznak vissza forgalomba. Például Bz utánfutókat (piros, kéttengelyeseket) remot Dacia-k (478-as sorozat) mögé akasztják (Veszprém–Győr, Esztergom-Székesfehérvár, Miskolc–Tornanádaska). Május 1-jétől a fővárosból Balmazújvárosig közlekedő Tisza-tó expresszt M40-es sorozatú, Púposnak becézett mozdony továbbítja. E sorozat példányait három éve vonták ki a forgalomból. Pécset leszámítva Dunántúlra olyan intercityket közlekedtetnek, amelyek vagonjai között csak egy IC minőségű.
Mint tavaly, a közlekedésileg hányattatott sorsú vidéken az utazó egyre több utazási problémával fog találkozni. Az alacsony rendelkezésre állási képességű szerelvények esni, kelni fognak, azaz sok lesz a műszaki hiba miatti késés, vonatkimaradás, mert a fókuszált helyeken kívül a MÁV már nem képes elfogadható szolgáltatásra sem.
Somogyi Ferenc
Új hozzászólás