Görgényi István festőművész Szabadságharc képekben 1956 című kiállításának megnyitójára hívja a képzőművészet barátait a Debreceni Egyetem Elméleti Galériája (személy szerint pedig Cserép Zsuzsa kulturális menedzser, galériavezető), a tárlatnyitó október 5-én (vasárnap) 11 órakor a DOTE Elméleti Galériában zajlik.
A tárlatanyagot Sümegi György művészettörténész ajánlja majd az érdeklődők figyelmébe, közreműködik a DOTE Monteverdi Kórus (vezényel: Takács Ildikó és Pazár István). A kiállítás megtekinthető október 5. és 17. között naponta 8-tól 20 óráig (Debrecen, Nagyerdei krt. 98. Klinikák).
Görgényi István (1917-1973) festőművész, a magyar Goya bányászcsaládban született Bánhidán. Szákszenden pásztorként, Kispécén cselédként, a kisgyóni bányában csapatcsillésként dolgozott. Az országot járva alkalmi munkákat vállalt.
Aba-Novák Vilmos és Bottka Miklós művészek, főiskolai tanárok műtermében fejlesztette rajztudását. A Képzőművészeti Főiskolán Rudnay Gyula tanítványaként 1942-ben szerzett diplomát. Tanulmányúton volt Bécsben és Münchenben.
Tanulmányai befejeztével visszatért Tatabányára, ahol bányászként dolgozott, később rajztanárként és grafikusként tevékenykedett az akkori Mező Imre Általános Iskolában.
Aktívan ténykedett a tatabányai Bányász Képzőművész Körben, aminek 1957-58-ban vezetője is volt. Tagja volt a Művészeti Alapnak.
Görgényi Istvánt a művészettörténet 2006-ig helyi festőként tartotta számon, aki Tatabányáról készített akvarelleket, a bányászokról, a bányáról pedig tus- és szénrajzokat.
Az 1956-os forradalom és szabadságharcról készült alkotásait 2005 évig lakásának pincéjében rejtegették és a 2006. októberi kiállításon tárhatták először a nyilvánosság elé. Kiállítása volt Németországban, Ausztriában, Erdélyben és Magyarország több nagy városában.
Gazdag, csaknem ötszáz darabnyi alkotást hagyott az utókorra, az anyagot a tatai Rigó Erik fedezte fel egy megyeszékhelyi ház pincéjében. Megvásárolta a gyűjteményt és még abban az évben, a Tatabányai Múzeum kiállításán mutatott be abból egy válogatást, mely az ország számos városába, de határainkon túlra, Székelyudvarhelyre is eljutott már. A mostani kiállítás olajfestményein a forradalom történései elevenednek meg. A sötét háttérből felfénylő, előaranyló színek alkotják a formákat, felületeket. A képek rejtett módon, egy újabb réteggel átfestve vészelték át az elmúlt ötven év politikai viharait, s csak a szakértő restaurálás során kerültek napvilágra.
Görgényi művészetét végigkísérték a keresztény és vallási motívumok, ezek legtöbbször történelmi tárgyú festményein jelennek meg. A jelképeket gyakran alkalmazó, sokszor magát a képet is jelképként értelmező festő olyan képi világot hozott létre, melyben egyszerre jelennek meg a hagyományos, valamint a saját gondolkodásmódjából fakadó, különleges szimbolikájú művek. A hagyatékon belül önálló tematikai egységet képeznek az 1956-os eseményekhez kapcsolódó festmények. Ez a képzőművészeti anyag kiemelkedő olyan szempontból is, hogy az 1956-os témakört megjelenítő ismert grafikák mellett az 1950-’60-as évekből, egy művész kezéből származó, ilyen nagy számú olajfestményről sokáig nem volt tudomásunk.
(es)
Új hozzászólás