Ma rossz napja volt a MÁV-nak. A MÁV-START térképen hemzsegtek a sárga, barna és piros színnel jelölt vonatok. A sárga 5-15, a barna 16-60 perces késést jelez, a piros pedig egy órán felülit. 18.41 órai állapot szerint Hajdú-Bihar területén öt vonat pontosan közlekedett, kettő negyedórán belüli, három egy órán belüli késéssel.
Legsiralmasabb a helyzet a megyénket is átszelő Füzesabony-Fehérgyarmat viszonylaton. A 199 km-es vonalon háromnegyed hét előtt hét vonat cammogott. Egyetlen szerelvény sem volt képes tartani a menetrendet.
A 6316 sz. Debrecen- Mátészalka vonat 60 percet,
a 6515 sz. Füzesabony – Fehérgyarmat vonat 76 percet,
a 6525 sz. Füzesabony – Fehérgyarmat vonat 18 percet,
a 6516 sz. Fehérgyarmat – Füzesabony vonat 22 percet,
a 6623 sz. Balmazújváros – Debrecen vonat 40 percet,
a 6513 sz. Füzesabony – Mátészalka vonat 40 percet
a 6524 sz. Fehérgyarmat – Füzesabony vonat 43 percet késett.
A késés összesen 299 perc. Egy vonatra 42 perc jut.
A viszonylat az államvasutak legrosszabbul teljesítő szakasza. Országos szinten a járatok e vonalon szedik össze a legtöbb késést Negatív sebességrekord közeli cammogása (ha pontosan tartják a menetidőt, akkor is csak 42,7 km/h) megint csak nem növeli a vasútbarátok számát. Levitézlett személyvagonok, gyakran fekve maradó vonóerő, a rossz pálya (tele lassújelekkel), az egyvágányúság, a két fővonaltól való függés (Budapest – Miskolc, Budapest – Szolnok – Debrecen – Nyíregyháza) lehetetlenné teszik a menetidő tartását. Az utasok nem értik, hogy miért kell erőltetni a szerelvények Fehérgyarmattól Füzesabonyig közlekedtetését. Ketté kellene bontani. Visszaállni a korábban bevált Fehérgyarmat – Mátészalka – Debrecen, illetve a Füzesabony – Debrecen viszonylatra. A MÁV takarékoskodik, amikor ragaszkodik e hosszú vicinális megoldáshoz. A bontás mellőzésével szerelvényeket takarít meg. A vasúttársaságnak valószínűleg jó így, de az utazni vágyóknak annál kevésbé. Ráadásul a késő vonatok miatt lemaradnak a csatlakozásokról. Egy intercity nem fogja megvárni az órás késéssel Nagyállomásra betámolygó vonatot. Megint csak az utas szív (már elnézést a kemény argóért, de nagyjából ezt érzi az állomáson, az üres vágányok látványára leszálló).
Amúgy országosan se rózsásabb a helyzet. A Budapest-Záhony vonalon délelőtt kábelvágás történt, azóta nem állt helyre a menetrendszerű közlekedés. A felújított Budapest – Székesfehérvár szakaszon napi rendszerességű a biztosítóberendezések meghibásodása. Az egyvágányú balatoni viszonylatokon káosz uralkodik. Az északi és déli vasút nem bír el annyi vonatot, amennyit főszezonban ráeresztenek. A balatoni csúcs szenvedői a nagykanizsaiak és szombathelyiek. Hetek óta egyetlen vonat nem ért oda a menetrendben meghirdetett időre.
Változást csak a magánvasutak személyszállításba történő bekapcsolódása hozna. A lerongyolódott hazai vasúthálózattal, az elöregedett járműparkkal (hiába a CAF-kocsik, Desiro motorvonatok, Talent villanyvonatok új villanymozdonyok megjelenése) nem lehet az utazni vágyókat vasútra csábítani. A Lajtától nyugatra reneszánszát éli a vasút. Korszerű, nagysebességű szerelvények közlekedtetése a repüléssel szemben is versenyképessé teszi. A lassabb vonatok is nyújtanak annyi pluszt, amelyek miatt sokan leteszik a kocsit, miközben nálunk, vasútvonalaink többségén, a 100 km/h-s sebesség is csak leányálom.
Somogyi Ferenc
Új hozzászólás