A Debrecenben közlekedők egyszerre örülnek és bosszankodnak. Örülnek az útfelújításoknak, bosszankodnak, mert mindezt több szakaszon egyszerre teszik, egész nap komoly dugókat okozva. A 4-es főút átkelési szakaszán, a Faraktár utcán az épülő Lidl környékén és a Vámospércsi út Budai Nagy Antal és Veres Péter utca közötti részén folynak útkorszerűsítési munkálatok. Évek óta aktuális felújítást végeznek el. A dugóban araszolók sejtik, miért ez a kampányszerű felújítási dömping. – Április 6. – mormogják az autósok, közben nyelik a benzingőzt, a port.
Az Árpád téren ácsorogva, a várakozás idejét agyon ütve, a forgalmat figyeltem. Már az előző napokon is feltűnt, hogy a trolik nem madzagról kapott árammal mozognak. Áramszedőjük lehúzva, akkumulátoruk, vagy ami valószínűbb, segédmotorjuk segítségével teljesítik menetrendi kötelezettségeiket.
Nincs a világon még egy olyan város, ahol ennyire furcsán értelmezik és gyakorolják a trolik üzemeltetését. Mindez négy éve kezdődött, amikor az új buszok „hadrendbe” állításával, a DKV átvette a város teljes tömegközlekedésének működtetését. A trolivonalakon megjelentek a trolipótló autóbuszok, hétvégére pedig teljesen száműzték a vezetékek alól az árammal hajtott járműveket. Vajon gazdaságos megoldás ennyire magas üzemanyagárak mellett? Igaz, a dízelüzemet azzal indokolták, hogy aszfaltozási munkák biztonságos elvégzése érdekében áramtalanították a felsővezetéket. A teljes hálózaton? Segner téren a trolik ugyanúgy áramszedő nélkül indulnak, mint a Köztemetőtől. Hihetetlennek tűnik egy vezetékhálózat szakaszolásának lehetetlensége.
A 2-es villamosvonal megépültével megszűntették a város legfontosabb autóbuszjáratait, járművek váltak feleslegessé. A Debreceni Közlekedési Vállalat tizenöt szóló buszt adott bérbe, azok a fővárosban futják kilométereiket. Azóta csuklós buszok tekeregnek olyan viszonylatokon is, ahol a forgalom nem indokolja a nagyobb befogadóképességű járművek bevetését.
Bennfentesek szerint a város előnytelen szerződést kötött. Ennek következtében a DKV Zrt. tavalyi vesztesége 2,3 milliárd forint volt, aminek jó részét az Inter Tan-Ker Zrt. biztosította új buszok üzemeltetési költségei tették ki. Az üzemeltetés feltételei kedvezőtlenek. A buszoknak előírt futásmennyiséget kell teljesítenie, ami többlet üzemanyag felhasználással oldható meg. A buszok üzemanyag fogyasztása több a tervezettnél, ami megint növeli a gázolajfogyasztást. Sokak véleménye szerint a trolik is azért futnak motorral, mert teljesíteni kell a szerződés üzemanyagkvótáit.
Somogyi Ferenc
Új hozzászólás