Jótállás és szavatosság - ismerős fogalmak. De vajon tisztában is vagyunk a jelentésükkel, illetve a gyakorlatban alkalmazható, érvényesíthető jogainkkal? Tisztázzuk ezeket!
A jótállás
Köznyelven garanciának is nevezik. Bizonyos új, tartós fogyasztási cikkekre jár kötelezően, bruttó tízezer forintos vételár felett. Minimum egy évig kötelesek a gyártók vállalni, de egyre elterjedtebb a több éves garantálás is, hogy addig egy termék kifogástalanul működik. A gyártó és a forgalmazó kötelezettsége alól csak akkor mentesülhet, ha bizonyítást nyer, hogy a terméket nem rendeltetésének megfelelően használták, vagy külső beavatkozás következményeként hibásodott meg. Amennyiben vásárlástól számított 3 napon belül meghibásodik egy termék, kötelesek újra cserélni azt, nem javíttatni. A jótállási jegyet vásárláskor kell érvényesíttetni, és megőrizni a blokkal együtt! A jótállási idő lejártával szavatosság is megillet egy terméket 6 hónapig, így hiba esetén élhetünk jogainkkal a javíttatást illetően. Elveszíthető a jótállás, ha a vevő maga próbálja elhárítani az esetleges meghibásodást, de akkor is, ha saját költségen nem a gyártó által javasolt szakszerviz segítségét kéri.
Termékek értékétől függetlenül kötelezően jár a jótállás: hűtők, mosógépek, porszívók mindenféle csoportjára, varrógép, autó, motorkerékpár, kerékpár, babakocsi gyártmányokra.
Vannak olyan használati tárgyak is, amelyekre csak bruttó tízezer forint feletti vásárlás esetén jár, illetve a gyártói főforgalmazótól függ, hogy vállalja-e a törvényben meghatározott értékhatár alatt is a jótállást: órák, bútorok, hangszerek, elektronikai gépek és alkatrészeik, fényképezők, kamerák, nyomtatók, riasztórendszerek, konyhai és háztartási kisgépek - eszközök, kerti elektromos eszközök, bizonyos gyógyászati segédeszközök.
A szavatosság
Amennyiben a vásárlás értéke bruttó tízezer forint alatt van tartós cikkek vásárlása esetén, úgy csak szavatosságot biztosítanak, természetesen a vásárlást igazoló blokk felmutatása ellenében. 2 évre szól. A szavatosság minden eladott árura érvényes, az eladó vállalja, hogy mindenféle látható és rejtett hibától mentesen értékesített. Ha 6 hónapon belül meghibásodik egy termék, a jog a vásárló oldalán áll, feltételezi, hogy a hiba vásárláskor is fennállt. Az eladónak kell bizonyítani ellenkezőjét. Hat hónap után viszont a vevőnek kell bizonyítania a forgalmazó felé, hogy a hiba már a vásárláskor is tapasztalható volt.
Hétköznapi fogyasztási cikkeknél is érdemes megtartani a blokkot, élelmiszereket is kötelesek kicserélni abban az esetben, ha a minőség megőrzési időn belül emberi fogyasztásra alkalmatlan étel, ital került kosarunkba.
Ha nem a használati útmutatóban leírtak alapján helyezik üzembe a készüléket, akkor nem érvényesíthető a szavatossági jog! Viszont, ha az útmutatóban is hibásan van feltüntetve az üzembe helyezés, akkor érvényes a szavatossági jog!
Ezért érdemes körültekintően eljárni, fontolóra venni, hogy egy-egy akció során megéri-e hosszú távra vásárolni, pl. egy tíz forint híján tízezres tartós fogyasztási cikket. Valamint megtudni egy gyanúsan nagy engedménynél az árleszállítás okát.
Reklamáció esetén mindig kérjük a jegyzőkönyv felvételét, és egy példányát. Jótállás esetén 15 napon belül kell cselekednie a forgalmazónak, ha nem tudják ez idő alatt a javítást elvégezni, akkor új csereterméket, vagy csereutalványt kell adniuk. Így automatikusan újra indul a jótállási és szavatossági idő.
Hogyan működik a gyakorlatban? Mennyire rugalmasak a forgalmazók reklamáció kezelésében? Feltett kérdéseimet Szarka Norbert műszaki eladó válaszolta meg.
- A gyakorlat azt mutatja, ha nagy ritkán az értékesítőhelyre beviszik a terméket, akkor az értékesítő továbbítja a gyártó által kijelölt szerviznek a vásárló által átadott jótállási időn belül meghibásodott terméket, természetesen a jótállási jegy és a számla, vagy nyugta megléte mellett. Bár ez a lehetőség kissé hosszabbítja az ügy menetét, ezért inkább a vásárlók viszik el a szakszervizekbe a hibás terméket.
Ha a termékre szavatosság van érvényben az első 6 hónapban, akkor a vevő az értékesítési helyre viszi be dobozzal és tartozékaival együtt a számlával, vagy nyugtával. Ha a helyszínen is tapasztalható a hiba, akkor csere (ha a termék elérhető), vagy pénzvisszafizetés, vagy egy másik termékre történő csere lehetősége közül választhat a kedves vásárló, természetesen, ha nagyobb összegű terméket választ, mint amelyik hibás, akkor a különbözet megfizetése mellett kap egy másik terméket.
Mivel az első 6 hónap letelte után a vevőnek kell bizonyítania a már a vásárláskori hiba meglétét, így nem igazán lehet ilyen szavatossági igénnyel találkozni. Ugyanis egyáltalán nem egyszerű bizonyítani a termék hibáját 6 hónap után. Felmerül a kérdés, hogy addig hogyan tudta használni. Független szakértő nem nagyon van az országban, de leginkább senki nem vállalja, aki a tartós fogyasztási cikkeket bevizsgálná.
D. B.
Új hozzászólás