Százezer utast szállított két nap alatt a debreceni 2-es villamos szerdától péntekig, február 26-án délelőttől 28-ig. Körülbelül. Ebben az időben a 31-es, 32-es autóbuszok a régi menetrend szerint, a villamossal párhuzamosan közlekedtek. Az utazók viszont alig vették igénybe, ami persze nem csoda, hiszen a konkurencián, az új villamoson ingyen lehetett utazni.
A 31-es utolsó napján a Doberdó utcai végállomáson történt az a humoros eset, amikor egy csuklós járatviszonylat kijelzése nélkül állt a végállomásra. Idősebb hölgy a vezetőtől tudakolta: - Ez melyik busz lesz?
Mire a sofőr csibész mosollyal válaszolt: - Melyiket tetszik? Tessék választani! Ma az utas adja meg az útirányt.
Február 28-án üzemzáráskor megszűnt a 31-es és 32-es autóbusz. A 31-es Debrecen ikonikus járata volt. Generációk utaztak a vonal járművein, az Ikarus csuklósoktól kezdve a négy éve szolgálatba állított Volvo B19 LA-Alfa Cívis 18 buszokig bezárólag. Nekem legemlékezetesebb a 31-es „Büdöske”. A nyolcvanas évek második felében rótta a Nagyállomás és a Doberdó utca közötti távot. Azért becézték „Büdöskének”, mert új típusként, Egyiptomban próbálták ki. A csuklós szerkezeti elemei, különösen a bőrülések magukba itták az arab emberek erős testszagát. Hiába volt a csutakolás, fertőtlenítés, a busz bizony szaglott.
Valószínűleg sokan valóban siratni fogják a megszűnő buszjáratokat, mert a jövőben felszállási lehetőségeik messzebb esnek a megszokottnál, a 2-es villamos menetideje pedig négy-öt perccel hosszabb, mint a várost átszelő buszoké. Ráadásul a villamosok ritkábban közlekednek majd. Hasonló helyzet fog kialakulni, mint a 28-as felszámolása után. A Böszörményi úti járatot nem kevesen a mai napig visszakívánják.
Üzemzárásra a DERKE (Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület) búcsúztatót szervezett a Nagyállomás elé. Elmentem.
Este fél tizenegykor kezdtek gyülekezni a búcsúzni akarók. 22.35-kor elindult az utolsó 32-es. Sofőrje szomorúan integetett a 31-esre várakozóknak. Háromnegyedre körülbelül hatvanra duzzadt a létszám. A csendes beszélgetések során a járattal kapcsolatos emlékeket idéztek, vagy a járat megszüntetése szükségességét kérdőjelezték meg. Ha a 31-es nem jár, azt még elviselnék, mert azért ott a villamos, de a 32-es hiánya hosszú időn keresztül érződni fog, mivelhogy a józsai buszok újra csak a Segner térről indulnak.
Pontosan 22.50-kor begördült a LMG 120-as rendszámú csuklós busz. Szélvédőjére két lap került, rajtuk két évszám: 1975 és 2014, azaz a 31-es harminckilenc éven át szállította az utasokat. Fotósok hada kapta lencsevégre az utolsó járatot. A járat tömve indult a Doberdó utcai végállomás felé. A Petőfi térről még visszafordult a Nagyállomás elé, tett egy tiszteletkört, hogy aztán végleg eltűnjön a debreceni közösségi közlekedés életéből.
- Hiányozni fog - sóhajtotta egy búcsúzó.
Igen, megőrizzük emlékét.
Somogyi Ferenc
Új hozzászólás