A facebookon működik a címmel azonos nevű oldal. Minden napra jut bejegyzés. Gyakran hihetetlen utazási történeteket osztanak meg. A legmeghökkentőbb egy tavalyi eset, amikor a Komárom–Székesfehérvár vonalon három mozdony húzott egyetlen személyvagont. Az első kettő – vasutas szlengben – fekve maradt.
A két világháború között vonatokhoz lehetett igazítani az órákat, annyira pontosan közlekedtek. Jelenleg pedig az a meglepő, ha egy-egy szerelvény tartja a menetidőt. A sok pontatlan vonat közül most egynek egyetlen esetét írom le.
Ma este (november 30.) a Hortobágy EC 59 perces késéssel érkezett a Keleti pu.-ra. Messze még Záhony és Csop. Addigra egy óra fölöttire nő a késés. Tegnap e vonatnál 29 perc alatt tudtak mozdonyt cserélni. A Bécsből húzó Taurus beviszi a vonatot a csarnokba, a végére pedig új vonóerő kerül (többnyire Traxx). Általában 15-20 perc alatt megtörténik. Tegnap a vasutasok eltoltak valamit. A főváros és Szolnok között a 120-as vonal leromlott állapotú, tele hatvanas, de negyvenes lassújelekkel. A Hortobágy újabb percekkel növeli lemaradását. Szolnoktól Debrecenig az utóbbi években korszerűsítették a szakaszt, elvileg százhatvannal is lehetne haladni, de a felújított IC kocsik is csak száznegyvenre képesek. A hétvégékre ráaggatott többletkocsik meg nem IC minőségűek, 120 km/h maximummal továbbíthatók. A Hortobágyra ukrán vagonokat is besoroltak. A műszaki állapotuk kritikán aluliak. A meghibásodásaik csak növelik a késedelmet. Az ELVIRA utastájékoztató szerint a menetrendtől eltérés egyik oka a társvasúttól átvett késés. Ez esetben az osztrák ÖBB vasúttársaságról van szó. A tájékoztatás arról mélyen hallgat, hogy már a Wien Hauptbahnhofról (Bécsi Főpályaudvarról) is műszaki okok miatt indul késve. Az osztrák kollégák elunták a magyar vonatok állandó késését, inkább saját járataik pontosságát előrébb valónak tartva, nem közlekedtetik percre pontosan az EC-t. A Hortobágy EC csúcstartó. Minden nap komoly menetidő plusszal növeli a MÁV késési statisztikáját.
Ma jól sikerült a mozdonycsere. A szakemberek tizenhat perc alatt lebonyolították. A Nyugatiból már „csak” ötvenöt perces késéssel indult, de Kőbánya-Kispest állomásig már felszedett három percet. Köztudott, mennyire leamortizált a magyar vasutak fővárosi szakasza. Annak ellenére „jött össze” a három perc plusz, hogy Szolnokig nem áll meg…Maglódnál hatvan percnél tart.
Az ELVIRA-ból szemezgetve, délután és este a következő tájékoztatókat olvashattam: Késve indul egy esti váci S71-es vonat. Kimarad egy kora esti Diósjenő-Vác közti vonat. Késik a Tisza-Szamos EC és a Hargita EC. Murakeresztúr és Őrtilos között ismét közlekednek a vonatok. Késik Budapest felé a Citadella IC. Pótlóbusz két szombat délutáni S780-as járat helyett.
Itt pedig néhány vonat, amikről nincs említés: Savaria IC (Bp.-Szentgotthárd 33 perc, 6111-es Cívis Interrégió (Nyíregyháza-Bp.) Debrecen után 44 perc, 908-as Bakony IC (Bp.-Szombathely 40 perc, 963-as Göcsej IC (Zalaegerszeg-Bp.) 35 perc.
A vasút teljesítőképessége határán. Elmaradtak a vasútfejlesztések, mozdony- és vagonbeszerzések. A vasutasok kohószökevényeknek nevezik azokat a negyven, de inkább ötvenéves mozdonyokat, kocsikat, amelyeket már rég ki kellett vonni a forgalomból, ám nincs pótlás. Így ezekkel muszáj a forgalmat fenntartani. Ezek a matuzsálemek esnek-kelnek, majd egyszer, sajnos közeli jövőben végleg használhatatlanná válnak.
Most még mennek. Előre?
Somogyi Ferenc
Új hozzászólás