A MÁV e tekintetben is késett. A korábbi évek gyakorlatával ellentétben, amikor is egy hónappal a változás előtt közzéteszik az új menetrendet, ez évben csak két héttel előtte került erre sor.
A december 15-étől érvényes új vasúti menetrend megkésett publikálásával kapcsolatban azzal védekeztek, hogy a vonatok közlekedésében az ideihez képest lényegi változás nem történik, így nem kell új indulási, érkezési időpontokat memorizálni. Ez így mégsem igaz, mert néhány perces változtatások egész sora olvasható és ugye, néhány perc is sokat számít. A jövő évi menetrend egyetlen újdonsága a lassuló szolgáltatás, azaz majd minden vonat hosszabb menetidővel közlekedik. A vasúttársaság így próbálja a késések számát és idejét csökkenteni. A probléma legegyszerűbb, legolcsóbb megoldási módját választották. Nem új mozdonyokat, kocsikat szereznek be, nem korszerűsítenek, újítanak fel pályaszakaszokat. Egyszerűen statisztikajavításra törekednek. Az utasok szerint azonban a vonatok továbbra is késni fognak. Nem kevesebbet, mint korábban.
A fővonalakon néhány perccel hosszabb lesz az eljutási idő. Debrecen se kivétel. A Pestről induló szerelvények, vonattípustól függően az eddigieknél három-hét perccel több idővel zötyögnek el a cívisvárosig. Valaha a Miskolc-Budapest vonalon a Lillafüred expressz 1 óra 52 perc alatt tette meg a 182 km-es távot, most ez 2 óra 37 perc. Debrecen és Pest között, a két évtizeddel korábbi menetidőhöz képest 30 perccel tovább tart az eljutás.
A MÁV tájékoztatóban erről is szó volt: „Egyes mellékvonalakon a pontosság és a megbízhatóság javítása érdekében a menetidőket a ténylegesen tapasztalható eljutási időkhöz igazítjuk, így utasaink számára kiszámíthatóbbá válik az utazás és az átszállások tervezése, elérése, és a csatlakozó vonatok pontossága is javul. Egyes mellékvonalakon a pontosság, ezáltal a megbízhatóság javítása érdekében az indulási és érkezési időket hozzáigazítjuk a tényleges menetidőkhöz. Utasainknak így a jelenleginél kiszámíthatóbbá válik az utazás, illetve az átszállások tervezése, elérése.”
A szépen megfogalmazott mondatok mit is jelentenek valójában? Íme Debrecen tágabb környékének vasúti változásai: Mátészalka–Fehérgyarmat–Zajta, Püspökladány–Szeghalom vonalakon jellemzően néhány perccel megnövekszik a vonatok menetideje. A Debrecen–Mátészalka–Fehérgyarmat vonalon néhány jelenlegi közvetlen vonat – köztük a Kraszna InterCity – esetében az utasoknak át kell szállni Mátészalkán. Mátészalkától Zajtáig leromlott pályaszakasz már nem bírja el a dízelmozdonyokat, négytengelyes kocsikat. A Bz-k (piros motorvonatok) még eldöcögnek rajta. A Debrecen-Sáránd-Nagykereki vonalon a vasúti eljutásokat tekintve, mintegy 20 perccel nő az eljutási idő, emellett több vonat esetében pótlóbusz szállítja az utasokat nemcsak hétköznap, hanem hétvégén is. A helyiek szerint a Derecske-Nagykereki szakasz elsorvasztása folyik. Derecskéig meghagynák, sőt fejlesztenék, mivelhogy Berettyóújfaluig új pálya építését tervezik, ami becsatlakozna a Püspökladány-Biharkeresztes vonalba, közvetlen összeköttetést teremtve, járatokat üzemeltetve Debrecen és Nagyvárad között.
A MÁV képtelen a jelenlegi vasúthálózatot fenntartani, ezért újabb viszonylatokat ad át a GYSEV-nek (Győr-Sopron-Ebenfurt vasúti társaság). Az átvételnek 2025. május 1-éig kell megtörténni. A társasághoz kerül többek között a Székesfehérvár-Veszprém-Szombathely, Veszprém-Győr, Pápa-Csorna, Szombathely-Nagykanizsa viszonylat. Az utasok kíváncsiak, vajon az így felszabaduló kapacitás, pénz javítani fogja-e a MÁV vonalain közlekedő szerelvények pontosságát?
Somogyi Ferenc
Új hozzászólás