Viták tárgya, hány éves kortól tanuljon a gyermek idegen nyelvet? Már óvodákban is próbálkoznak, ám szinte általánossá vált, hogy a tanulók az általános iskola első osztályától ismerkednek egy-egy külföldi ország nyelvével, többnyire az angollal. Az oktatóknak nincs könnyű dolguk, mely véleményt csak erősíti az alábbi pillanatkép.
Dolgom okán vetődtem a második osztályba. Egy kisdiák általános fejlesztésre szorul, ezért foglalkozásra vittem volna. Éppen egy angol óra elejére estem be. Míg a kislány nem túl lelkesen cihelődött (még csak másodikos, de már számtalan iskolai kudarcot átélt, ami teljesen apatikussá tette), megkezdődött az óra.
Idősebb férfi tanerő szigorúan állt a katedra előtt. Az osztály szintén talpon.
- Good afternoon, kids! – köszöntötte kimérten a diáksereget.
- Good afternoon, teacher! – hangzott kórusban a viszont kívánság.
- Please, Pisti! Do not talk! – zökkent ki nyugalmából az angolos.
- Mit tetszett mondani? – kérdezett a megszólított
- Ne beszélj! – emelte hangját, majd újra az osztályra fókuszálva újra angolra váltott:
- Request a report!
- Az mit jelent? – értetlenkedett egy cserfes lány.
- Minden óra elején kérem, ti meg nem jegyzitek meg – méltatlankodott bosszúsan az oktató.
- Én hiányoztam a múlt héten - akadékoskodott tovább a tanuló.
- De azelőtt itt voltál, és akkor is ezt kértem – aztán megint az osztályhoz fordulva magyarul is megismételte: – Jelentést kérek!
Tovaris ucsityel… - jutott eszembe a valamikori általános iskola orosz órai hetes feladat kezdete, mert akkortájt még a tanulóifjúságot az oroszra kötelezték.
Közben a nyelvtanár rábökött az egyik tanulóra. A kijelölt kényszeredetten lépett előre és nyöszörögte:
- Teacher, no one…., izé.
- What? – ráncolta homlokát a férfi, aztán lemondóan legyintve fejezte be a jelentést - …is missing.
- Biztos így van – bólintott tétova egyetértéssel a fiúcska.
- Sit down! – utasította a gyerekeket, de szándékát a biztonság kedvéért mindkét kezével is jelezte.
A tanulók így értették, komótosan helyet is foglaltak.
- Please, Steve! – szólt a tanerő újra a rendetlenkedő fiúcskára, aki éppen könyvével fejbe vágta padszomszédját.
- Kinek tetszett szólni? – érdeklődtek többen is kórusban.
- Ez sem tudjátok? – sóhajtott keserveset az angolos. – Steve magyarul István…
A kislány ekkora készült el, s hagytam el vele a tantermet. Az óra valószínűleg hasonló módon folytatódhatott. A napi nyolc órában terhelt, az anyanyelvi írást, olvasást, nyelvtant tanulni kezdő gyerekek életének idegen nyelv oktatással történő nehezítése az oktatás céljával ellentétes eredményt hozhat. Nem tanulnak meg helyesen magyarul, más nyelven, a fáradtság és a leterheltség miatt pedig kimerült, ingerült, kibúvókat kereső tanulókká válnak. A jelenlegi oktatási rendszer elveszi a gyermekkor rengeteg játékát, felfedezését, örömét.
Somogyi Ferenc
Új hozzászólás