Visszatérők a képernyőn – kultikus televíziós műsorok visszatérésének, ezzel együtt új típusú tömegmédia-történelemnek vagyunk szemtanúi. Ezek a nagy visszatérések pedig alapjaiban változtatják meg a televíziózás hazai történelmét, hiszen jelentős változások vagy épp a Mesterséges Intelligencia megjelenése is nagyban befolyásolják e műsorokat. Visszatért a Delta, visszatér Győzike.
A kereskedelmi média és a közszolgálati, információ sajtó Magyarországon egyaránt óriási térhódításon esett át az elmúlt három évtizedben, ezzel együtt pedig némileg hanyatlásnak is indultak ezek az elmúlt néhány esztendőben. Felváltották őket a streamingszolgáltatók, a kereskedelmi adók celebjei pedig mind közéleti, mind politikai, mind pedig stílusbéli reformokon estek át önmagukat és környezetüket illetően egyaránt. Ennek fényében érdemes egy kicsit összehasonlítani az egyik legismertebb magyar információs műsort, a Deltát, amely egészen új köntösben tért vissza a képernyőre hosszas „téli álma” után, valamint azt a Győzike-jelenséget, amely bár nem múlt el, mégis jócskán megváltozott több tényező behatásából fakadóan is.
Az X-generációt képviselő olvasók fülében alighanem ott cseng az a kultikus nyitány, főcímdal, ezzel együtt a főcím képei a deltaszárnyú repülővel, a sarkköri felfedezőkkel, a lánctalpas járműszörnnyel és a vulkánkitöréssel. Az 1964-ben induló műsorfolyam Lénárd Judittal indult, majd helyét az a Kudlik Júlia vette át, akivel aztán legendássá vált a tudományos, olykor fantasztikus, ám minden nemében informatív és tanulságos ismeretterjesztő műsor. Kisebb kihagyásokkal egészen 2012-ig futott a televízióban a műsor, majd csaknem másfél évtized elteltével újra képernyőre került, immár Fejős Ádám vezetésével. No de mi újat tud e formában mutatni? Jóval többet is mint gondolnánk. Noha a bevezető és az egész stúdiókörnyezet az eddig ismertnél is letisztultabb lett, a műsor gördülékenyebbé, mozgalmasabbá vált a modern technika eszközeinek köszönhetően. A téma alapjaiban nem változott, hiszen erkölcsi, modern emberi kapcsolati problémákat elemző, technikai és irodalmi, akár művészettörténeti reprezentációt kapunk egyedülálló formában. A műsorvezetésbe beszállt ugyanis maga a Mesterséges Intelligencia. Mindez Bíró Ada személyében testesül meg. Ennek persze van némi hátulütője is, például az a tény, hogy többek is sérelmezték, hogy a dekoratív konferansziéhölgy eddig egyetlen alkalommal sem váltott öltözéket. Azt gondolom, mégis ez legyen a legkisebb gond! E formájában azonban már korántsem kizárólag az információszolgáltatás a műsor egyetlen jellemzője és feladata, hanem az infotainment is, amely tényezővel immár egyszerre jócskán tanít és szórakoztat is.
A közszolgálati média egyik ikonikus műsorának visszatérése tehát kézzel fogható tényként tárja elénk a rohanó világ ambivalens valóságát, ezzel szemben mit képes kínálni a kereskedelmi showmédia? Győzike nevét, azt hiszem, mindenki ismeri. Függetlenül pártállástól, csapatszínektől és ízléstől. Gáspár Győző családjával együtt megjárta az RTL Klub felemelkedését, a Celeb vagyok, ments ki innen! dzsungelvilágát, az Ezek megőrültek! extrém feladatait, valamint a Van életünk közvetített „privát” élettereit, egyetemben a ValóVilág villájával. Győzikén keresztül megismerhettük a Gáspár-család mindennapjait, majd Gáspár Győző önálló vizeken is evezett, ezúttal azonban visszatér a 2000-es évek szórakoztató műsora, amely új köntösben, 180 fokos fordulatot véve a TV2 képernyőjén követhető. Ennek okai talán nyilvánvalóak, de sajtóetikai okoknál fogva hadd ne részletezzem! A Győzike Show alaptémája a tervek szerint marad, tehát újból betekinthetünk Győzike, Bea asszony, Evelin és Virág mindennapjaiba, kiegészülve a már jól ismert Zsoltival, Zolival és az újdonsült celeb Krisztiánnal, Virág udvarlójával. Mit adhat ez a műsor a Deltával ellentétben vagy épp párhuzamban?
Kétségtelen, hogy ez esetben a szórakoztatás a cél, és a salgótarjáni Győzike-villával kapcsolatban is megannyi változás történt, költözések, otthonváltások után. Mégis úgy gondolom, hogy a negyed évszázados indulás, tündöklés, majd bukás után a kezdeti érdeklődés jelentősen nagy lehet a kacagni – Győzikével és Győzikén – vágyók körében, ám a hasonló realityk fényében erősen kétségesnek érzem, hogy az állandó közvetítettség, megrendezettség és a ValóVilág és társai lehetetlen normarendszerének fényében hosszú távon sikeres tud-e maradni ez a műsor. Gondoljunk csak a szintén újrarajtoló Kőgazdag fiatalok tipikus celebbalhé-rítusaira!
Barna Marci
Új hozzászólás