Elindult a kettes: botrányok után sima úton

Az új kettes villamos

Élemedett kor felé közeledve, az elmúlt évtizedekre visszamenően, csak vasútvonal bezárásokra, villamos viszonylatok felszámolására emlékszem. A forgalom közútra terelése, a városi közlekedési lehetőségek autóbusz-üzemre szűkítése rossz intézkedésnek bizonyult. Ellene megyünk az európai trendnek. A Lajtán túl a szállításkapacitás növelése, a környezetvédelem érdekében tett erőfeszítések a vasút reneszánszát, a városi közlekedés elektronizálását eredményezte.

Az idősebbek emlékeznek, Debrecenben öt villamosjárat szolgálta az utazási igényeket. 1975-re, az 1-es kivételével, megszüntették azokat. Következménye az: elviselhetetlen forgalom, levegőszennyezés lett. A Piac utca egy részének sétálóövezetté építése nem oldotta meg a problémát. A város gépkocsi-, környezet- és zajterheltsége csak a Debrecent elkerülő körgyűrű és a villamoshálózat újrafejlesztése segítségével lenne csökkenthető.

A DKV száznegyven busza, a napi kétezer járat hellyel-közzel kielégíti az igényeket, de szennyezi a környezetet, hátsó tengelyük kotyogó hangja a zajterhelést növeli.

Ezért nagyszerű érzés a 2-es villamosvonal üzembe helyezése. Végre nemcsak rombolás, hanem épülés részese is lehet az állampolgár. Debrecen XXI. századi közlekedési lehetőséget kapott. Az új villamosok műszaki megoldásaiban, megjelenésében világszínvonalúak. A spanyol CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) cég járművei a világvárosi érzést hozták el Debrecenbe.

Február 26-ától utasokkal közlekednek a 2-es villamosok. Március 1-éig ingyen szállhatnak fel a tujázni vágyók. Kihasználtam az alkalmat.

A Kossuth utcánál léptem be az 516-os járműbe, mert a megállókban akadálymentes beszállási lehetőséget alakítottak ki. Tágas, de ülések között szűknek bizonyuló terek, kellemes színek, az új szaga és tömeg. Ezek az első benyomások. Utastájékoztatás nem működött. Gondolom az „éles” üzemre azt is rendbe szedik.

A Kossuth téren lépésben haladt a város színeire festett villamos. Az utastérben természetesen az újdonságról beszélgettek. Egy néni azon sopánkodott, hogy neki jobb lenne a 31-es busz. Idős bácsi azt hitte, a járat a METRO áruházig közlekedik. A dicséret azonban általános volt. A szerelvény külleme, belső kialakítása jó érzéssel töltötte el az utazókat.

A Plaza elé kanyarodva, az újonnan épített pályán folytatta útját a CAF. Futása megcsendesedett, bizonyíthatta jó gyorsuló képességét. A megállókat aránylag közel telepítették egymáshoz, így nem derült ki, mekkora sebességre képes. A sűrűn egymást követő közlekedési lámpák nem segítették a folyamatos haladást. A villamos „zöld hullám” megvalósítása (Pesten üzemel már ilyen a Kiskörúton) perceket faraghatna le a menetidőből. Az 516-os a Kossuth utca – Doberdó utca távolságot 27 perc alatt tette meg.

Hallottam az első, utasokkal közlekedő 2-es mizériájáról. Természetesen azon utaztak az új vonal átadási ünnepségén résztvevő politikai és gazdasági vezetők, valamint a szerencsések, akik felfértek a Nr. 1. járatra. Több megállóban megtapsolták az első „hivatalos” kört futó villamost, amely a Doberdó utcától minden megállóban megállt, de nem nyitották ki az ajtókat. A bent ülő, álló tömeg bámulta a kintit, és fordítva. A peronon ácsorgók nem értették, miért nem szállhattak fel. A nyakkendős társaságot látva néhányan öklüket rázták feléjük.

Az 516-sal kellemes volt utazni. Ezt a kört még a DKV fizette. Részükről megsüvegelendő gesztus.

Reméljük, folytatás következik, azaz lesz 3-as, 4-es, stb. villamos is!

                                                                                       Somogyi Ferenc

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.