A debreceni tömegközlekedés (hiánya)

Gyakran a sínek állapota lassítja a közlekedést

Elkezdődött az egyetem, beindult a suli, reggelente visszatért a tanév idején szokásos káosz. A tömegközlekedés azonban városunkban nem csupán a tanév miatt tud kellemetlen meglepetésekkel felbosszantani, valami ugyanis általában nincs rendben a közlekedési rendszerrel.

Annak idején, egy előző jegyzetemben kiemeltem, hogy határozottan pozitív meglepetésként ért, amikor a busz a legnagyobb reggeli csúcsban a kiírtnál még előbb is érkezett. No, kérem, ezt ne tessék innentől kezdve készpénznek venni! A jellemző ugyanis korántsem ez, sőt. Hétfőtől csütörtökig akármikor kíván a tisztelt utas villamost használni, hiába megy az egyetemista 8-ra, 10-re, délre, vagy 2-re, a villamos folyamatosan tele. Persze, légkondicionálónak nyoma sincs, az utazók egymást lökdösik, a fel-, és leszállás pedig a belsőbb részekről szinte lehetetlen. Állítólag ilyenkor sűrítik a járatokat, egyszer tapasztaltam is, amikor a Kálvin térre 3 percenként jöttek az 1-es jelzésű villamosok, de hát hiába, ha mind tele. Meg lehet rajta fulladni. És akkor még örüljünk, ha sikerül beérni órakezdésre, hiába indulsz el ugyanis bőven a szükségesnél korábban, a vágányok minősége, sérülése miatt még lassabb haladás, vagy akár hosszú percekig várakozás is megeshet, aztán tehetetlen maradsz.

Sajnos nem is csupán ez az egyetlen említésre méltó probléma. Ami ennél is szembetűnőbb, az az éjszakai közlekedés. Akarom mondani, annak totális hiánya. A Campus Fesztivál éjjeli buszjáratai csupán néhány napig működnek, akárcsak a sűrített villamosjáratok. A jellemző alapvetően az, hogy éjfél előtt elzakatol az utolsó villanyszerelvény, az utolsó busz is eldöcög valamikor a nap utolsó órájában, aztán néma csend az utakon. Úgy gondolom, nincsenek nagy kívánságai a fiataloknak. Félóránként, óránként egy lehetőség mindkét villamosvonalon már hatalmas segítség lenne az éjjeli baglyoknak, különösen úgy, ha nem is buliról van szó, hanem munkájából adódóan kénytelen a legsötétebb időszakban hazatérni.

Hasonló mondható el a buszokról. Egy-egy, ritkán, de legalább egyáltalán elindított járat már hatalmas könnyebbség lenne azoknak, akik a város olyan szegleteiben laknak, amelyek nem biztos, hogy gyalog könnyedén megközelíthetők. Persze, jogos érv, ha felhozzuk e vitában kontra, hogy ott a taxi. Azonban, ha a polgárokért, a városlakókért van a város, akkor ez a csekélység igazán nem nagy megerőltetés, hogy ezzel is együtt mozdítsuk előbbre Debrecen mobilitását. És akkor még a környezetet is védtük, mert nem szállunk külön személyszállító autókba, hanem együtt használjuk a buszt.

Barna Marci

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.