Az MVM Csoport 2011-ben hívta életre az MVM Energia Futamot. Az elsőt Budapesten, az Andrássy úton tartották. Ez volt a nem konvencionális járműveknek rendezett első verseny, amelyet egy európai fővárosban rendeztek.
A negyedszer megrendezett Energia Futamon napelemes autók, elektromos autók és motorok, valamint sűrített levegő, illetve emberi erő által hajtott járművek versenyeztek. A debreceni egyetemisták, ahogy már megszokhattuk, ismét szépen szerepeltek.
Idén hét kategóriában a szénhidrogén-meghajtást nélkülöző, több mint hatvan jármű állt rajthoz Budapesten, a Lánchíd pesti hídfőjénél a negyedik MVM Energia Futamon. A verseny célja, hogy ráirányítsa a figyelmet az üvegházhatású gázok kibocsátása nélküli energiatermelésre és felhasználásra. A Kutatók éjszakája rendezvénysorozat kapcsán volt szerencsém a Debreceni Egyetem főépülete előtt találkozni a fejlesztő csapattal. Sőt, az elektromos motort ki is próbálhattam.
Lovadi Dávid (22) Debreceni Egyetem Műszaki kar
- Milyen járművek láthatók a téren?
- A Gépészmérnöki Tanszéken készült pneumatikus és elektromos meghajtású járműveket láthatjuk itt. Továbbá, részletes információt kaphatnak az érdeklődők az autók
tervezésének, gyártásának és tesztelésének kulisszatitkairól.
- Hogyan kapcsolódott be a programba?
- Már három éve vagyok „csapatjátékos”. Érdekelt a téma. Utánajártam, hogyan csatlakozhatnék a fejlesztőbrigádhoz. Szerencsére volt egy megüresedett hely, és felvettek.
- Mi volt a feladata? Melyik járművet fejlesztette ön?
- Az itt látható gépek jelentős részének az alvázát én készítettem. Folyamatos fejlesztés alatt vannak a járművek, ezért szinte mindegyiken rajta van a kezem nyoma.
- Kedvenc járműve?
- A Pedelec névre hallgató. Talán azért, mert ezen dolgoztam a legtöbbet. Ez kis autó 45 km/h sebességgel képes haladni. Hatótávolsága kb. 50 km.
- Egy- két technikai adatot kérhetek a többiről is?
- A motorkerékpár építését fél éve kezdtük el. Egy 2,2 kW-os villanymotorral, egy 2,2 kW-os frekvenciaváltóval és egy 300 V összfeszültségű akkumulátorcsomaggal van felszerelve. Jelenlegi sebessége 40 km/h, amit szeretnénk a jövőben 80 km/h-ra feltornázni. A gépészmérnöki tanszék saját fejlesztése az itt látható elektromos autó. Ezt egy 48 V-os DC motor hajtja. 16 darab akkumulátor van benne, melynek összsúlya 100 kg. Az építésben fél év alatt húsz hallgató vett részt.
- Úgy hallottam, izgalmas volt az idei budapesti verseny?
- A versenyautó kategóriában az elektromos autónkkal végig vezettünk a rajt után. Sajnos, az egyik aksi elfüstölt, emiatt vesztettünk a lendületből. Ám így is második helyezést értünk el.
A harmadik helyen is a mi Pedalec nevű járművünk ért célba. Motorral harmadikak lettünk, de remélhetőleg a fejlesztéseknek és a még több tesztidőnek köszönhetően a jövőben még jobb eredményt fogunk elérni.
- Volt-e támogató?
- A járművek építése ipari támogatás nélkül nem valósulhatott volna meg. A jelenlegi járművek fejlesztése a ZF-Lenksysteme Hungária Kft. (Eger) támogatásával jött létre. Elektromos hajtású kommunális hulladékgyűjtő autó prototípusát fejlesztették ki a műszaki karon 440 millió forint európai uniós és hazai támogatással. Az elektromos autó nemrég Békéscsabára indult, ahol féléves szemétszállítási ciklusban tesztelik, egyetlen töltéssel teszi meg a Debrecen-Békéscsaba (kb. 130 km) távolságot. A prototípus előállítását további 200 millió forinttal támogatta a kocsit üzemeltető békéscsabai TAPE Kft., s a teljes támogatási keretből nemcsak a jármű tervezését és építését oldották meg, hanem felépült a fejlesztéshez szükséges műhely, és kialakították az elektromos hajtású járművek tesztállomását is. A most elkészült prototípuson kívül nincs az országban olyan autó, amelyben váltóáramú motort hajtanak egyenáramú akkumulátorokkal.
Az elektromos kukásautó fejlesztésben jelentős szerepet vállalt Király István (28).
- Miért pont kukásautó került a célkeresztbe?
- Két számot mondok. Egy kukásautó éves üzemanyagköltsége 25 millió forint. Ebben nincs benne a rendszeres javítások, szervizek díja. Ez a költség akkumulátoros változatban 4 millió alá szorítható.
- Nem mennek hamar tönkre az akkumulátorok?
- Ezekre a telepekre amelyek Lithium-vasfoszfátos akkumulátorok, a gyártó töltés kisütés ciklusra 2600 feltöltést garantál. Napi egyszeri töltéssel, évi 260 munkanappal számolva akár 10 év is lehet. Ez már elég jól hangzik.
- Ez egy új építésű kukásautó?
- Nem a termelésből lett kiemelve a jármű, amelyet először a dízelmotorjától szabadítottunk meg. Az oktatókkal együtt 16 ember dolgozott a projekten, egy külső céggel közösen. Jelenleg a tesztüzem folyik. A legutolsó próba során egy nap alatt 80 km utat tett meg, és 5 tonna szemetet gyűjtött be az autó.
Dalnoky
Képgaléra ITT
Az elektromos autó próbája megtekinthető ITT
(A különleges járművek kiállítása október 8-ig látható a debreceni Malomparkban)
Új hozzászólás