Néhány kerékpárutat csak annak neveznek, valójában egy látszattevékenység alig használható következménye: nevetséges, érthetetlen és balesetveszélyes.
Az egészséges élet egyik alapja a rendszeres mozgás. A test karbantartásának számtalan módja közül mindenki kiválaszthatja a neki legmegfelelőbbet. Ki fut, teniszezik, más focizik, túrázik vagy éppen kerékpározik. Ez utóbbi lehetőségeinek érdekében gyors ütemben fejlesztik hazánk kerékpárút hálózatát. Mára körbe bringázható a Balaton, vállalkozó kedvűek Nyíregyházától Tokajig pedálozhatnak (35 km), de Debrecenből Józsára is lehet tekerni. A településeken törekednek a környezetszennyezés mérséklésére, ezért szorgalmazzák és támogatják a gépkocsimentes közlekedési formákat.
Az örvendetes szándék ellenére nem lehet szó nélküli hagyni a pénztárca-takarékosan megvalósított szakaszokat. A járdákra, utakra festett sárga csíkok, mint kivitelezés, jól mutatnak a statisztikákban, ám annál több bosszúság az ott közlekedőknek. A csíkok felmázolása csupán néhány vödör festékbe kerül.
A rendszeresen közlekedők több elképesztő megoldásról is beszámolhatnának. Az első helyszín balesetveszélyes, ám egyben hajmeresztő vonalvezetése okán, nevetésre is ingerlő. A helyszín a főváros, a Thököly út Keleti pályaudvar közeli szakasza. Ott a kerekezési lehetőséget a busz- és a belső haladási sáv közé festették fel. Rossz belegondolni, amikor a bicikliző egy városi csuklós busz és egy teherautó „szendvicsében” próbál haladni. A kipufogó gázokról nem is beszélve.
Már ugyan felszámolták, de a takarékos kerékpárút kialakítás elrettentő példájának bizonyult a 36-os út Nyíregyházáról kivezető szakasza. A sárga csíkok felfestésével leszűkítették az autók haladási sávját, a kerékpárosoknak elkülönített útrész pedig keskenyre sikeredett. Két kerékpáros csak úgy kerülhette ki egymást, ha az egyik az autók közé hajtott.
Debrecenben is akad abnormális vonalvezetés. Egy gépkocsi a Miklós utcáról csak úgy fordulhat az Antall József útra, ha a jobbra kanyarodó sávba sorolás közben keresztülvág a kerékpárúton.
A Csapó utcán már a látszatra sem adtak. A parkoló és a haladó sáv közé ötven méterenként felfestettek egy kerékpárost ábrázoló piktogramot. A forgalmas úton elvették az autók manőverezési lehetőségét, a kerékpáron haladók pedig állandó balesetveszélynek tették ki.
Somogyi Ferenc
Új hozzászólás