Nyugodtan kijelenthető: Debrecen közlekedése naponta összeomlik. A reggeli és a délutáni csúcsban kocsival közlekedni lidércnyomás.
Reggel a Sámsoni úton gyakran a várostábláig áll a sor. A Vámospércsi úton a Létai úti kereszteződés lámpái a Veres Péter utcán túlig duzzasztja vissza a Vámospércs felől érkezőket. Szinte egész nap a Hétvezér utca felől a Vámospércsi út felé érkezők a nyírábrányi vasút sorompóján túl kénytelenek várakozni. A Vámospércsi út és a Budai Nagy Antal utca kereszteződésén áthaladó Zsuzsi vonat hosszú percekre akasztja meg a forgalmat. A Kossuth utcán, a Hajnal és a Burgundia utca közötti szakasz reggel befelé, délután kifelé teljesen telített. A haladást nehezíti, hogy a Verestemplomnál kétszer egy sávra szűkül az átkelési lehetőség. Az állapotot tovább rontja a pofátlan autósok szabálytalan előzése, sorba vágódása. Nem jobb a helyzet az Ótemető utcán sem. Reggel a sor vége a Kincseshegyi úton túl várakozik. Ebben az időben a gyakoribb vonatközlekedés miatt a nyíregyházi vasút sorompója is gyakrabban zárva. Nem járnak jobban a Vágóhíd útra és az onnan a városba tartók sem. A Petőfi téren állandó a torlódás. A Hajnal utca felől érkezők gyakran a Keletterv épületénél kénytelenek fékezni. A Létai út ugyancsak a dugós utak közé tartozik. A nyírábrányi vasút sorompója hosszabb időre lehetetlenné teszi a haladást, mert a szerelvények megállnak a közeli járműjavító megállójában. A Budai Nagy Antal utcáról a Sámsoni útra kanyarodni (főleg nagyívben) emberpróbáló feladat.
A bosszantó várakozások, araszolások helyszínei még hosszan sorolhatók. Debrecen, a közlekedés tekintetében is egyre élhetetlenebb város. A helyzet kialakulásáért az illetékesek a Csapó utca felújítását okolják. Az indok azonban erősen sántít. Vajon a Vámospércsi úti torlódások oka is a Csapó utca? Nehezen hihető.
Szintén szakemberek a közösségi közlekedési eszközök igénybe vételét szorgalmazzák. Akik hallgatnak a javaslatra, nincsenek annyian, hogy érdemben csökkentsék a városra zúduló kocsitömeget. A buszok pedig ugyanúgy a dugókba ragadnak, mint a többi négykerekű. Teljesen borul a menetrend. Az állampolgár akár tömegközlekedési eszközön, akár autóban utazik, munkahelyéről garantáltan elkésik. Napi több száz ember késedelme mekkora gazdasági kiesés lehet!
Forgalmasabb kereszteződésekben felbukkannak rendőrök, ám a kocsiáradat kezelése meghaladja tudásukat. Ilyenkor derül ki, hogy Debrecen közlekedési lámpái mennyire rosszul beállítottak. Még 1998-ban az önkormányzati választások előtt Kósa Lajos kampányígéretet tett: zöldhullámok fogják segíteni a Debrecenben közlekedőket. Máig nem valósult meg.
A rosszul beállított lámpák természetesen a baj kisebbik részét okozzák. Debrecen útjai korszerűtlenek, alkalmatlanok a megnövekedett forgalom lebonyolítására. A várost elkerülő autópálya szakasz fizetőssé tétele tovább ront a helyzeten. A várost elkerülő körgyűrű hiányának egyenes következménye az elviselhetetlen forgalom. A kiskörút megépítése csak kidobott pénz. A körgyűrű építésére kellett volna fordítani. Sajnos, belátható időn belül nem várható a helyzet javulása, még tervezési stádiumban sincs a teljes körgyűrű kiépítése, miközben sokkal kisebb települések esetében is megvalósultak az elkerülési elképzelések (Veszprém, Győr, Kisújszállás, Törökszentmiklós).
Somogyi Ferenc
Új hozzászólás