Furcsaságok az utakon

Debrecenben is vannak "furcsaságok"

Az utakat rendszeresen járók számtalan furcsaságról számolnak be. Akad köztük meghökkentő, megmosolyogtató, de bosszantó is.

A normálistól eltérések okai leginkább szűkös pénzforrások miatt adódnak, az elmaradt beruházások helyetti pótmegoldások azt a látszatot keltik, mintha csináltak volna valamit, gyakorlatilag azonban érdemi közlekedési javulást nem hoznak.

A honi közúti korszerűsítés, fejlesztés többnyire látszatmegoldásokban merül ki: kritikán aluli, kátyús felületekre vékony, két centis aszfaltréteget terítenek, majd nagy csinnadrattával átadják, hogy két év múlva megint úgy nézzen ki, mint a felújítás előtt. Kereszteződések korszerűsítése alkalmával rendszeresen elmaradnak a kanyarodó sávok megépítése. A közlekedési lámpák hiába jelzik a kanyarodás lehetőségét, ha az elől állók egyenes irányban kívánnak továbbhaladni.

Három évvel ezelőtt a 37-es út (Felsőzsolca - Sátoraljaújhely) több szakasza kapott új aszfaltszőnyeget. A régin a közlekedés horrorisztikus körülmények között foly. Sötétedés után istenkísértés volt a főútra merészkedni. Tessék most megnézni! Például a Szerencs - Mádi elágazás öt kilométeres felújítása újra kátyúktól, repedésektől, foltozgatásoktól hemzseg.

A 37-es útból, a mádi körforgalom közelében kiágazó, Nyíregyháza felé tartó 38-as úton autózók zavarodottan nézegetik a kilométertáblákat. Kétszer is szemük elé kerül a tíztől tizenháromig kilométert jelző. A fenntartónak arra nem volt pénze, hogy igazzá tegye a megteendő távolságot. Néhány évvel ezelőtt a Tokajt sújtó erős, sok-sok kamionnal terhelt forgalmat megszüntetendő, a 37-es útból eredetileg Bodrogkeresztúrnál kiágazó 38-as szakaszt áthelyezték a mádi körforgalom közelébe. Igen ám, de a kilométer számozást nem módosították az új helyzetnek megfelelően. Tokajtól Nyíregyházáig ki kellett volna cserélni a kilométertáblákat, ugyanis a Tokajig tartó az új szakasz három kilométerrel hosszabb, mint Bodrogkeresztúr felől, ám a fenntartó meghagyta a korábbi nyomvonal kilométer számlálását.

A Csengerbe tartók is furcsaságot tapasztalhatnak. A 49-es főútról a szabolcsi város határában ágazik ki a településre vezető bekötőút. A főútból kiágazás után ötven méterre körforgalmat építettek. A négy kihajtási ágból egy a 49-es felé, a másik a városba, a harmadik földútra és a negyedik zsákutcába vezet. Akkor mi értelme a körforgalomnak. Rossz nyelvek szerint a városvezetés mindenáron pályázni akart. Akkortájt csak közút korszerűsítésre lehetett, így a körforgalom tervével próbálkoztak – balszerencséjükre sikerrel.

Visszatérve a 37-es útra. Sátoraljaújhely felől közelítve Szerencset, a város előtt a pályatestet négysávossá szélesítették. Megint csak semmi értelme, hiszen a forgalom nem indokolja, abszolút fölösleges beruházás. A négy sáv annak idején okkal épült. A város határába szalmaégető művet terveztek. A beruházás kútba esett. A négy sávra azért lett volna szükség, hogy a bálákat szállító teherautóknak legyen lehetőségük várakozni, az égetőmű felé fordulni, a forgalom akadályozása nélkül.

A példák hosszan sorolhatók lennének.

Somogyi Ferenc

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.