Megcsalta, szakítottak, összejöttek, beperelte, kimondta, elkezdődött, vége… és még sorolhatnám ezeket az alighanem közhelyessé vált bulvárjelszavakat. Kétségtelen, hogy ezek az elfajzott tabloidkifejezések uralják napjaink közéletét.
Annak idején, még a századforduló környékén (19-20.), a polgári nyilvánosság tömegmédiavihar miatti visszaszorulásának kezdetén komoly médiaviták folytak, hogy mi számít magaskultúrának és mi a populáris, vagy tömegkultúra, és ezek egymásra milyen hatással vannak. Akkor aligha gondolta volna bárki, hogy a néhány évtized múlva elterjedő bulvár, vagyis akkor még tabloidmédia a 21. századra, napjainkra mennyire csöpögőssé, értéktelenné és kivédhetetlenné válik majd.
A napokban fejeződött be a színészóriás Johnny Depp pere Amber Hearddal szemben. Persze, érthető, hogy ez az esemény tematizálta hónapokig a világ bulvársajtóját, és alighanem még az is hallott róla, aki egy cseppet sem foglalkozik ezzel a fajta világgal. Mégis ott a háttérben, hogy Deppnek minden bizonnyal nagy szüksége volt egy efféle felhajtásra, hogy újra régi fényében forogjon közszájon a neve. No, de az alapprobléma nem is ez. Sokkal inkább a bulvár tragikus helyzete. Hosszú Katinka egykori társa, Shane Tusup és Szabó Gyula lánya, Szabó Zsófi kapcsolata véget ért, ez a hír pedig nem csupán a színes-szagos bulvárlapok címlapját uralta hosszú hetekig, de a kereskedelmi média is vezető hírként számolt be róla. Annál inkább aggasztó, hogy az egyik legnagyobb magyar kereskedelmi adó a múlt héten még mindig előbbre sorolta ezt az információt, mint a legendás Haumann Péter halálhírét.
Ennek a bulvárviselkedésnek a másik rendkívül kellemetlen oldala a végletes „szépítés”. Berki Krisztián halála természetesen megdöbbentő volt, hiszen fiatalon hunyt el a botrányoktól sem mentes életű celeb. Mégis kevesen akarták megérteni, vagyis elfogadni, hogy Berki, akarom mondani „aBerki” életének meghatározó része volt számtalan szintetikus kábítószer, tömegnövelő. Miért? Mert a bulvársajtó erről nem szeretett volna tudomást venni és oly módon tálalta az információkat a rajongók elé, ahogy azt ők meg szerették volna kapni.
Egy másik eset, amely alighanem saját bekezdést érdemel a fiatal énekes sztár Azahriah esete a Szolnoki Palacsinatfesztiválon. Hogy pontosan mi is történt, az nem igazán tűri az efféle „nyomdafestéket”. Sokkal inkább elég, ha csupán annyiban merítjük ki a történetet, hogy a főszereplő nem is feltétlenül az előadó és aznap esti barátnője, hanem maga a toi-toi mobilvécé, amely mögött mindez történt. Hát nem abszurd, hogy ez a már-már kínosan alpári sztori uralja a bulvár közvéleményt?
Három igen neves és felkapott médiasztárról esett szó. És mi a helyzet a kevésbé népszerűekkel? A Blikk két héttel ezelőtt fő helyen kínálta elénk: egy hétvége alatt tíz koncertet is lenyomtak a mulatós sztárok. Talán Kis Grófo? Többek között. Bunyós Pityu? Ő épp nem. A húzónév Kaczor Feri volt. Igen. Kaczor Feri nevét olvashattuk a Blikk egyik kiemelt posztjában, cikkében, mint a mulatósvilág immár „egyik legtöbbet foglalkoztatott művésze” nevét.
A közélet pedig eltörpül e cikkek mellett, és lehetetlen kibogarászni azokat az információkat a tömött hírzuhatagban, amelyektől egy kicsit talán előbbre is léphetne az ország. No, nem azt mondom, hogy Orbán Ráchel legújabb ruhájától, vagy Jakab Péter krumplistésztájától boldogabb lenne a magyar ember. Mégis érezhető a kommentekből, a megosztásokból, hogy a „besikerült” életű celebek jólététől szóló hírek hatására egyre nő az irigység és az elégedetlenség a médiafogyasztókban, különösen a bulvár olvasóiban. Nem a minőség miatti elégedetlenség. Sokkal inkább rájönnek, hogy Magyarországon nincs középosztály, egyre inkább két táborra oszlik a társadalom: valakinek „valamiért” minden, valakinek semmi…
Barna Marci
Új hozzászólás