Üzlet és kosz – hogyan ne legyünk gazdagok?

Ismerőseim jól tudják, hogy sok mindenre kapható vagyok. Érdekel, ami új, ami ismeretlen, amiben üzleti lehetőséget látok, ami szép, jó, többé tesz, nem feltétlenül mindig pénzhez kötve. Egy életem van, igyekszem jól sáfárkodni vele.

A minap csöngött a mobilom. Ismeretlen hívott. Közös ismerősünkre hivatkozva, üzleti lehetőséget ajánlott. Érdekelt, hát időpontot egyeztettünk.

Az illető, üzletemberhez méltóan volt pontos. Irodája puritán, csak a legszükségesebb bútorokkal berendezett. A polcokon termékek garmadája. Rájuk pislantva tudtam, MLM-ben (Multi Level Marketing) „utazik”. A termékek is ismerősnek tűntek. Mivelhogy néhány MLM-es próbálkozáson túlestem, nem esett nehezemre az Amway-re tippelni – sejtésem nem sokkal később igazolást is nyert.

Az üzletember valamely teljesítményszintet elért középvezető. A beszélgetést az üzleti tárgyalások jól begyakorolt sémája szerint irányította. Csevegés időjárásról, hogylétről, majd finoman igényeim felé terelte a szót, egyre inkább a polcokon kiállított tisztítószerekre, kozmetikai cikkekre irányítva a figyelmet. Nem lepődtem meg, amikor húszperces diskurzust zárandó kijelentette, ezek a legjobb termékek a piacon. Amúgy részben igazat is adtam neki, hiszen tényleg jó minőségű áruk, de a „legjobb” jelzőt azért nagyképűnek tartottam.

Eddig minden tökéletes volt. Az üzletember a környezetével, modorával, jól felépített tárgyalási technikájával a sikeres profi látszatát keltette. Szépen haladtunk előre. Korábbi MLM-es tapasztalataim alapján kínálata nem tűnt rossz ajánlatnak. Robert Koyasaki amerikai üzletember megállapítását megszívlelve (az ember akkor juthat jelentősebb bevételhez, ha dolgoztat, sokak munkája eredménye csapódhat le nála), magam is hajlok hasonló megoldásokra. A MLM rendszer ezen elv jól kifundált módja. Egy-egy rendszerbe világszerte milliók lépnek be. A MLM-nek minél hamarabb tagja valaki, annál többen tartoznak „alá”, annál több jut neki az „alattvalók” vásárlásaiból, tevékenységeiből. 

A tárgyaláson eljutottunk a végkifejlethez, a végleges döntés meghozatalát segítő írott és digitális anyagok átadásához. Az úriembertől egy szürke mappát vettem át, majd időpontot egyeztetve, elköszöntünk.

A kellemetlen meglepetés otthon ért. A mappa takart része, enyhén szólva szutykos volt. A brosúrák szamárfülesek. Egyesek hátulja egyenesen retkesnek tűnt. A CD-k borítója szakadozott. A tájékoztató anyag állapotát látva a MLM hálózatról, az üzletemberről messzemenő következtetéseket vontam le, aminek lényege a csatlakozástól való elállás lett. Akik nem ügyelnek a legapróbb részletekre, az üzleti életben is hasonlóképpen cselekednek.

Somogyi Ferenc

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.