Új utakon a tehetséggondozás

Nagy Gabriella

Az oktatás új útjainak kollektív felfedezése a célja a Nagyváradi Művészeti Líceumnak, a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakgimnázium és Zeneiskola – Alapfokú Művészeti Iskolának és a „Zenei Nevelésért” Alapítványnak.

Szándékuk továbbá a támogató pedagógusi attitűd megerősítése, a tehetséggondozás és a módszertani inspiráció. Az összefogás fontosságáról, szakmai munkáról Nagy Gabriellát, a Nagyváradi Művészeti Líceum igazgatóhelyettesét kérdeztük.

- A Nagyváradi Művészeti Líceum Bihar megye és a régió egyetlen magyar tannyelvű művészeti oktatást nyújtó középiskolai intézménye. Milyen művészeti ágakon folyik az oktatói-nevelői munka?

- A Nagyváradi Művészeti Líceumban jelenleg zeneművészeti, képzőművészeti, valamint műépítészeti ágon folyik az oktatói-nevelői munka.

- Mennyire határozza meg a mindennapjaikat, munkájukat a magyarsághoz köthető hagyomány?

- Mivel vegyes tannyelvű intézményben működünk, még hangsúlyosabban figyelnünk kell nemzeti értékeink megőrzésére, a fiatal magyar tehetségek kibontakoztatási lehetőségeire, hagyományaink megőrzésére. Például rendszeresen vannak ünnepi műsoraink: a magyar népmese napján, október 6-án, október 23-án, a magyar nyelv napján, a magyar kultúra napján, március 15-én. Legyen szó bármilyen fellépésről, mindig törekszünk arra, hogy magyar szerzők darabjait is játsszák a diákok. Az épített örökség megismerésének és népszerűsítésének érdekében is több versenyen részt veszünk.

- Milyen események, programok alkalmával látogattak el korábban Debrecenbe?

- Iskolai kiránduláson, városnézésen vettünk részt korábban Debrecenben, illetve több tehetséges diákunk a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán szakmai napon és felkészítésben vett részt, de kimondottan iskolai szinten nem volt meghatározó együttműködésünk ez idáig Debrecennel.

- Mikor és milyen célból jött létre a kapcsolat a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakgimnázium és Zeneiskola – Alapfokú Művészeti Iskolával és a „Zenei Nevelésért” Alapítvánnyal?

- 2021 májusában írtunk alá egy együttműködési megállapodást a Kodály Zoltán zeneművészeti szakgimnáziummal és a „Zenei Nevelésért” Alapítvánnyal, de a világjárvány sajnos megakadályozott minket abban, hogy korábban szakmai napot tartsunk.  Ennek a megállapodásnak a célja a közös programok tervezése, amely számos tevékenységi területet ölel fel.

- Milyen tevékenységekre terjed ki az együttműködés? 

- Pályázati programok közös kidolgozása, megvalósítása: a zenei együttműködés lehetőségeinek feltárása. Hangszeres és énekes zenei műfajokban: klasszikus zenei, kortárs zenei és hagyományőrző népzenei területeken, szólisták és/vagy zenei együttesek részvételével. Konzultáció és szakmai tapasztalatcsere a magyarországi és határon túli magyar művészetoktatás módszereinek, elméletének és gyakorlatának tekintetében. Közös zenei programok: koncertek, szakmai napok, előadások, óralátogatások megvalósítása Debrecenben és Nagyváradon. Együttműködés a zenei tehetséggondozás terén: tehetségdiagnosztikát, tehetségfejlesztést és hatásvizsgálatot tartalmazó programok megismertetése, módszertani egyeztetése. Tehetséghálózati kapcsolatok építése, tanácsadás zenei téren. Egymás hagyományos művészeti rendezvényeinek megismerése. Tehetséges tanulók és művésztanárok, valamint a művészeti együttesek közreműködése a zenei programokon. „Jó gyakorlatok” megismerése. Művészeti szakmai anyagok kidolgozása, átadása. Például művészetoktatási módszertani anyagok, kották, hangzóanyagok, lemezfelvételek. A közös zenei programok népszerűsítése Debrecenben és Nagyváradon.

- Tavasszal a Debreceni Zenede Ifjúsági Fúvószenekara meghívást kapott a 30. Festum Varadinum rendezvénysorozaton belül Nagyváradra, ahol a Nagyváradi Művészeti Líceum Zenekarával egy közös szabadtéri koncertre került sor.  Mennyire tartja fontosnak a zenei programok népszerűsítését és a közös szakmai munkát?

- Nagyon fontosnak tartom, hogy diákjaink és kollégáim ilyen típusú szakmai tapasztalatot szerezzenek, új utakat ismerjenek meg és inspirációt kapjanak, kölcsönösen. A saját példa, lelkesedés, impulzus kölcsönösen eredményes lehet.

- Debrecenbe érkeztek november 19-én egy zenei szakmai napra. Milyen programokon vettek részt a városban?

- Nagyon színes programmal vártak bennünket és meleg fogadtatásban részesültünk. A Debreceni Zenede épületét jártuk be, megcsodálva a Kodály-termet is, látogatást tettünk a Nagytemplomban, ahol orgonabemutatón is részt vettünk, sétálhattunk a Fűvészkertben és a Református Kollégiumban, majd következett a koncertünk a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán. Felemelő pillanatokat élhettünk át.

- A művészeti nevelés, zenei tehetséggondozás terén szakmai partnerként együttműködik a három szervezet. Mit tanulhatnak egymástól az intézmények?

- Nagyon fontos a jó gyakorlatok megosztása, egymás erősítése. Minket összeköt a történelmünk, hagyományaink, sajátos zenei kultúránk, ezek mentén pedig közös erővel és döntéssel építkezni lehet.

- A tehetséggondozó módszerek megválasztása mindig egyénre szabott. A pedagógus szakmai felkészültségére és kreativitására van szükség a megfelelő tehetségfejlesztő módszer megtalálásához. Milyen pedagógusi attitűd szükséges a folyamatos, ösztönöző hatás elérése érdekében? Mondhatjuk, hogy a tanár egy egyszemélyes tehetséggondozó?

- Igen, mindenképpen. A tanár egy egyszemélyes tehetséggondozó, ugyanis amíg a zenetanulás felé tett első lépésekre a szülő befolyása döntő, az úton való haladásban a tanár szerepe a meghatározó. Nagyon fontosnak tartom, hogy a tanárok folyamatosan képezzék magukat és szakmailag fejlődjenek. A zenei oktatásra ez talán még inkább jellemző: a gyakorlás, a személyes példamutatás rendkívül meghatározó a diákok számára. A művész számára létkérdés a közönség visszajelzése, e pályán elkerülhetetlen a folytonos megmérettetés, a fellépések. Többek között erre is fel kell készíteni a tehetséges diákokat. Hosszú távon szeretnénk folytatni ezt az együttműködést, és tervezzük a szakmai napokon való közös részvételt.

- Közös együttműködéssel hová szeretnének eljutni a zenei tehetséggondozásban? Ez a kooperáció milyen jövőképet vetít előre?

- Szeretnénk közösen figyelni, nevelni, egymással tapasztalatokat megosztani. Mivel Magyarországon a tehetséggondozásnak komoly hagyományai vannak, ezért bízunk abban, hogy tudunk tanulni egymástól és kölcsönösen erősítjük egymást. Komplex tehetséggondozó közös programok szervezésében is gondolkodunk.  Mindenképpen egy nagyon pozitív és gyümölcsöző jövőt látunk ebben az együttműködésben.

Uszó Ildikó

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.