Az egyirányúsítás nem megoldás

A Bem tér és környéke tervei

Papp László, Debrecen polgármestere a napokban ismertette a város új közlekedési koncepcióját. Célként a belváros forgalmának felgyorsítását jelölte meg.

A koncepció megvalósításához szükséges munkálatokkal 2020-ig kívánnak végezni, utána vezetnék be az új forgalmi rendet. Ötvenkét csomópontban változtatnának a jelenlegi haladási renden, új közlekedési lámpákat telepítenének, a Széchenyi, Kossuth, Szent Anna és a Miklós utcákat egyirányúsítanák.

A terv megvalósítására 1,4 milliárd forint áll rendelkezésre. Máris kijelenthető, hogy egy ekkora terv véghez viteléhez ez a pénz kevés. Mint a honi beruházások zöménél, ebben az esetben is a „minél olcsóbban megcsinálni” mentalitás érhető tetten. Ha a városvezetés valódi közlekedési változásokat szeretne, akkor a Debrecent elkerülő körgyűrű kiépítését szorgalmazná, a városban a szűk áteresztőképességű utak négysávosítását, útkereszteződésekbe minden kanyarodási irányba, külön sáv biztosítását, végre nemcsak verbálisan létező zöldhullámokat, és nem szabadna idegenkedni a dugódíj bevezetésének gondolatától sem.

A fentebb említett utak egyirányúsítása nem megoldás. Nem is kényelmi okok miatt, miszerint az autósok az úti céljaikhoz legközelebb szállhassanak ki.  A terv csak a belváros környezeti terhelését növelné. Gondoljanak bele, mennyivel többet kell autóznia annak, aki például a Vámospércsi út felől a Csokonai Színházhoz szeretne jutni (Sas utcai parkolással kalkulálva). Eddig a célig egyenesen haladhatott a Faraktár és a Kossuth utcákon. A koncepció bevezetése után a Hajnal utcán az Attila tér felé muszáj fordulnia, majd végighajtani a Szent Annán, hogy befordulhasson a Piac utcára, majd az egyirányú közlekedésre átállított Kossuth utcára. Hosszabb táv többlet szennyezőanyag kibocsátást jelentene. Debrecen levegője amúgy is évről évre kibírhatatlanabb, egy ilyen megoldás a belvárost élhetetlenné, egészségre károssá teszi. Helyi rendeletekkel lehetne korlátozni az öreg, a környezetet erősen szennyező autók üzemben tartását. Meg lehetne tiltani a húsz évnél idősebb autók közlekedését. Környezetvédelmi díjat fizethetnének a dízelüzemű, tíz évnél idősebb autók tulajdonosai. Csökkentené a város autóforgalmát új villamos- és trolivonalak megnyitása. Kedvezményekkel segítenék elő a hibrid vagy elektromos meghajtású autók használatára történő átállást.

Szóval, volnának ésszerűbb megoldások is, ha már kevés az az összeg, amennyit a koncepció megvalósítására szánnának.

Somogyi Ferenc

(Várjuk olvasóink véleményét! – a szerk.)

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.