A MÁV komoly bajban

Fradi-mozdony: meddig húzza?

Cikkem írásakor is éppen kimarad egy Tokaj IC. Mozdonya Debrecenben adta meg magát. Járműhiba miatt Szentes-Szolnok közt vonatpótló busz. Az IC Nagykanizsa felé 33 percet késik… és így tovább.

Országszerte furcsa összeállítású Intercityk járnak. Mindegyikbe besorozva egy-két nem IC minőségű kocsi. A főszezonra a vagonokat elvitték a Balatonra. Nem is volna baj, ha a MÁV rendelkezne elegendő számú gördülőállománnyal, mozdonnyal. De nem! Összekaparták, amijük van. Menetrendszerű forgalomba tolatómozdonyokat vetnek be. Tolatómozdonyok mögé már kötöttek Bz-utánfutókat (Piroska vonat), mert más hadra fogható négytengelyes nem akadt (Győr-Veszprém, Miskolc-Tornanádaska, Esztergom-Székesfehérvár). Ugyanez a helyzet a mozdonyoknál. Ha lerobban egy-egy, szinte képtelenek tartalékkal pótolni. Az utasok úgy jártak a Tokaj IC-vel is. Megvették helyjegyüket, de Pestig egy sebesvonaton kénytelenek zötyögni. Körülbelül egy hónapja Monor és Albertirsa között leszakadt a felsővezeték. Mire a szolgáltató dízelmozdonyokat kerített, eltelt néhány óra. Az eredetileg 18.51-re Debrecenbe érkező Tokaj IC 23.26-ra jutott a Nagyállomásig, miközben az utastájékoztatón mindössze 100 perces késést írtak ki.

Állomásfőnök ismerősöm szerint a nyári melegben, a hőtágulás miatt lazuló felsővezetéket után kellene húzni. Ennek híján jobbra-balra kileng, erősebb szél esetén le is fújja a mozdony áramszedőjéről, és már meg is van a baj.

A villanymozdonyok jelentős részét még mindig a 430-as („Szilik”) sorozatúak teszik ki. Negyven-ötvenéves vonóerők esnek-kelnek (megbízhatatlan rendelkezésre állásuk). A tíz 1047-es (Taurus) és a huszonöt Traxx az újabb beszerzés. A MÁV ezek (vonó-, futó) teljesítményét korlátozta. Hazai vaspályákon szolgáló legerősebb mozdonyok a Taurusok (1047-es, 1116-os sorozatúak, ez utóbbiak ÖBB-osztrák vasút kölcsön gépei, magánvasutak és a RCH-Rail Cargo Hungaria nagyvasai). Eredetileg 7200 lóerősek és 230 km/h maximális sebességűek. Itthon a teljesítményt megfelezték, sebességüket 160 km/h-ra redukálták. Eredeti teljesítmény mellett 15-20 Teknő (Taurus beceneve) képes lenne az adott vezetékhálózat összes áramát felhasználni. A műszaki paraméterek megváltoztatása miatt a gyártó cégek felmondták a garanciális javításokat. Következménye a karbantartás költségeinek nagysárendekkel történő emelkedése.

Hazánkban két vasútvonal (1-es Komárom-Hegyeshalom, 100-as Szolnok-Debrecen közötti szakasza) alkalmas 160 km/h-s szerelvények biztonságos gördülésére. A mozdonyok többsége azonban ennyire képtelenek (pl. a 430-as sorozatúak 130 km/h). Ugyanez a helyzet a személyvagonokkal is. Az IC-kocsik többsége 140 km/h maximumsebességre kalibrált. A Szolnokon gyártott IC+-ok többletlehetőségét sem lehet kihasználni.

A mellékvonalakon siralmasabb a helyzet. A MÁV utolsó jelentősebb dízeles beszerzése a kétezres évek elején a használtan vett Desiro motorvonatok. Ezeket a mai napig hektikus közlekedésre alkalmas műszaki állapotok jellemzik. Az alapjában elővárosi vonattípust a MÁV interrégiós távolságiként közlekedteti. Pécs-Szombathely vagy Kaposvár-Győr viszonylat megtétele sok ezeknek a dízeleknek. Kész csoda, ha valamelyik aránylag pontosan érkezik a célállomásra.

A mellékvonalak megmentői a Studenkák (Bz-motorvonatok). Még működnek, pedig beszerzésük több mint negyven éve kezdődött. Műszaki állapotuk egyre romlik. Arra jók, hogy leközlekedjék a menetrendben előírtakat, de jó minőségű utazáshoz, a vasút megszerettetéséhez nagyon kevés.

A MÁV-nak a nyáron egyetlen célja van: valahogy túlélni a főszezont. Milyen okok vezettek idáig? A beszerzések elmaradása, a karbantartás elégtelen volta (itt van a 418-as (M41-es) dízelmozdonyok esete. Csörgő a becenevük, mert menetközben csikorognak, csörögnek. A nem kielégítő karbantartás következménye. A vízfej vezetés, a gyakori vezércsere. Mindegyik új koncepciót kíván megvalósítani. Kapkodás. A kormánynak nincs kialakult vasútfejlesztési koncepciója. A MÁV-ba ölt pénz egy része nem oda került, ahova szükségeltetne. Látványberuházásokra pazarlás (lásd Budapest-Belgrád vasút).

Ezért nem működik az IC-kocsikban a klíma, késnek a vonatok, a mellékvonalak némelyike inkább hullámvasút, pályák tele lassújelekkel, nagypapa korú mozdonyok, stb.

Somogyi Ferenc

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.