Káosz a vasúton

A felsővezetékek réme lehet

- Tudják, a Nagyállomáson melyik mondatot hallhatja legtöbbször a vonatra várakozó?

- ???

- „A késés miatt szíves türelmüket kérjük!”

Legutóbbi indóház tartózkodásom során is a keszthelyi fürdős vonat (mert a Balatont köti össze Záhonnyal) csekély egy órát, a Rétköz IC hatvanöt percet gyűjtött be, de a notórius késő, fehérgyarmati vonat is összeszedte a maga minden napi húsz percét. A várakozók rezignáltan hallgatták a hangosbemondó közléseit. Sok késésen edződhettek. A beletörődés apatikus letörtségét csak akkor szakította szét egy-két keserves nevetés, amikor a menetrendhez képesti elmaradás növekedéséről hallhatták a tájékoztatást. Nem mérvadó egy férfi, vasutasokat nemi aktusra buzdító ordítása, mert az illető csak ütemtelenül sasszézott, az egyenes vonalú járás aznap nem tartozott erősségei közé. Nem volt nehéz kikövetkeztetni, miszerint tudatmódosító szer hatása alatt fogalmazott a kelleténél sarkosabban.

Az ominózus tartózkodás lájtos élménynek bizonyult, a maihoz képest. Ma a vasútnak minden összejött, amit nem kívánt. Mezőkeresztes és Emőd között, a Debrecenből induló Tokaj IC mozdonya leszakított négyszáz méternyi felső vezetéket. Szerencsétlen villanymozdonyok túl vannak működésük negyvenedik életévén. Ilyen korú vonóerőket a Lajtától nyugatra múzeumokban mutogatnának, nosztalgiavonat elején combosodhtnak, itthon azonban még mindig a 431-es sorozatú (régebben V43), Szili (szilícium egyenirányítós működési módjára utalva) becenévre hallgató mozdonyok adják a hazai drótos erőgépek túlnyomó részét. „A vasút igáslovai.”- büszkélkednek a mávosok. A vezetékszaggató is e típushoz tartozott. A havaria komoly késéseket produkált a Miskolc – Bp. Keleti vonalon. A csúcsot egy sátoraljaújhelyi szerelvény állította be, amelyik 337 perces késéssel gördült be a Keletibe.

Na, ha ez még nem volt elég, ráadásnak érkezett, a nyár viharának kikiáltott hatalmas zuhé Pesten és Debrecenben. Az már csak hab a tortán, hogy Székesfehérvár és Érd között megint elromlott a biztosító berendezés.

Írásom idején is egy Kaposvár – Siófok között közlekedő vicinális 117 perccel, és egy Sátoraljaújhely felé tartó személyvonat a csúcstartó, a maga 102 perces késésével. A Nagyállomáson várakozók is nyugodtan megihatnak még egy kávét, vagy bekaphatnak egy újabb dilibogyót, mert minden Pestről érkező vonat késik.

A MÁV „oltja a tüzet”. A tapolcai fürdőst elzavarták a kevésbé problémás Bp. – Újszász – Szolnok vonalra, hogy a Balatonról az ország keleti végeire utazók ne holnap érjék el célállomásaikat. A keszthelyi fürdőst a Cegléd – Szolnok vonalon eresztik, de már negyven perces mínuszban van, ráadásul előtte még két szerelvény kecmereg.

Hosszasan sorolhatnám a késő vonatokat. Nem lehet egyszerűen az időjárásra fogni. Éppen a mozdony áramszedőjének törése, a négyszáz méternyi felső vezeték szakítása bizonyítja, hogy az állam vasútvonalai, járműparkja siralmas állapotban vannak. Minden napra jut valami műszaki hibából eredő probléma, amiből az utazó csak annyit érez, hogy a vonat áll, vagy türelemjáték megérkezésére várni.

A mai napon a Győr-Sopron-Ebenfurt (GYSEV) vonalain (a társaság a nyugat-dunántúli vonalakon szolgáltat) minden vonat menetrend szerint közlekedett. Ha GYSEV képes vonatokat pontosan indítatni, érkeztetni, akkor a MÁV miért nem? A GYSEV mellett szól a tudatos, állandó fejlesztés, modernizálás. Az állami vasútnál ez nem mondható el. Úgyhogy kedves utasok, ha nincs más lehetőségük, szíves türelemmel viseljék a késéseket. Egy biztos: a vonat előbb-utóbb megérkezik.

Somogyi Ferenc

Új hozzászólás

CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.