Hortobágy, a biztos pont

Medgyesi Gergely Árpád

Hortobágyról az emberek többségének a Kilenclyukú híd, a pásztorok, a puszta kifejezések jutnak eszébe. Ami viszont kevésbé köztudott, hogy Magyarország legnagyobb magyar szürke szarvasmarha állománya legel ezen a területen.

Az állatok a Hortobágyi Természetvédelmi és Génmegőrző Nonprofit Kft. (Nonprofit Kft.) tulajdonában vannak. Két éve indult el egy olyan program, amelynek eredményeként 50-60 évvel ezelőtt élt hortobágyi bikák utódai jöttek a világra. A cél az volt, hogy a következő időkben a célpárosítások révén, a legkiválóbb egyedektől születhessenek utódok.

A kezdeményezés egyik vezetőjét, Medgyesi Gergely Árpádot, a Hortobágyi Természetvédelmi és Génmegőrző Nonprofit Kft. (Hortobágyi Nonprofit Kft.) ügyvezető igazgatóját kérdeztem mátai irodájában arról, hogy az egykoron Orosházán született kisfiúból hogyan lett Hortobágy egyik meghatározó egyénisége és hogyan látja a desztináció jövőjét.

Orosháza közel van a világhírű mezőhegyesi méneshez, ahol nagyapája volt a ménesvezető, itt fertőződött meg először a vidéki élet szépségeivel. Ugyan panelgyereknek vallja magát, hisz 14 éves koráig panelben lakott, viszont rengeteget járt öregapjához a ménest látogatni és segédkezni. Később Szarvasra jelentkezett környezetgazdálkodási agrármérnöknek, érezte, hogy a megkezdett utat folytatnia kell és biológia versenyeken elért szép eredményei be is juttatták a főiskolára felvétel nélkül. Egy igazán összetartó csapat kovácsolódott össze az egykori diáktársakból, akikkel ma is intenzív a kapcsolat. A főiskola elvégzése után a természetvédelem szeretete megmaradt, és a megszerzett tudását kiválóan tudta kamatoztatni, mint természetvédelmi őr a Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóságán. Létrehozták az első magyar szürke szarvasmarha telepet, és ettől fogva természetvédelmi célokat tudtak úgy megvalósítani, hogy a jószágokkal legeltettek. 2011-ben az akkori vezető felkérte a gazdálkodási osztály vezetésére, amit örömmel elvállalt és rengeteg tapasztalatot gyűjtött kiváló kollégák közreműködésével. A 2013-as év azonban újabb változást hozott az életébe, hiszen igazgató helyettesi pozíciót kapott a Hortobágyi Nonprofit Kft.-nél, aminek az igazgatója immáron hat éve.

- Egy igen hatékony elemzési technika a SWOT analízis, amely feltérképezi az elemzés tárgyának erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és veszélyeit. Vállalkozásoknál, egyénnél vagy akár egy térség szintjén is alkalmazható. Igazgató úrral elkészítettük Hortobágy SWOT elemzését.

- Az erősségek csoportjában egyrészt azt említeném meg, hogy sikerült megszüntetni a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság és a Nonprofit között fennálló sok éves rossz viszonyt, mely nagymértékben gátolta a fejlődést, most viszont egy nagyon erős együttműködés jellemezi a szervezeteket.

Másrészt Hortobágy az a hely, ahol minden magyar meg tudja a magyarságát élni, hiszen az itt létrejött és folyamatban lévő munkákat mindenki pártállás nélkül szereti és támogatja. Ez abból is látszik, hogy egy-egy rendezvényünket, ahol természetesen cél, hogy a pásztoraink megünnepelhessék munkájukat és ezt be is mutatják, tízezrek látogatják. Az emberek kíváncsiak a behajtás és kihajtás között eltelt időszakra, a pásztorok beszámolóira. Minden szegmens képviselteti magát kortól és nemtől függetlenül. Talán azért is ekkora vonzerő ez a térség, mert a mai közéletre jellemző viták ide nem szűrődtek be, úgy együtt tudunk örülni és megfogni egymás kezét, hogy félre teszünk mindent a közös cél érdekében.

Amennyiben a gyengeségeket vesszük számba, elmondható, hogy a versenytársaink (Tisza-tó, Debrecen és Hajdúszoboszló) rendkívül erősek, ami veszélyforrás is. Mindemellett ez egy roppant nagy húzóerő is. Azonban szemléletváltásra lenne szükség a turizmusban, azt kellene megértenie ebben a szakmában tevékenykedő kollégáknak, hogy mi nem egymás konkurenciái vagyunk. A visszatérő vendégek generálásában kevés a helyi erők összefogása, a versenytársaknak is össze kellene tartaniuk és támogatni, népszerűsíteni egymás értékes termékeit, szolgáltatásait, mert együtt sokkal erősebbek vagyunk.

Ha a lehetőségeinket vesszük számba, a pályázati források nagy segítséget nyújtanak a továbbfejlődésben. A döntéshozók azt látják, ide örömmel jönnek az emberek, ezért a térség folyamatos támogatottságot élvez.

- Tudom, hogy fontosnak tartja a hagyományőrzést és missziója úgy átadni a jelen generációk számára, hogy érdekes legyen számukra is.

- Sok tekintetben azt érzem, hogy a fiatalság nem tűri az őszintétlenséget. A tradíció ugyanúgy velünk él, mint egy folyó és azt hazudjuk, hogy ezen nem szabad változtatni. A hagyományra úgy tekintünk, mintha az megváltoztathatatlan dolgok összessége lenne. Véleményem szerint ez nem így van. A szokásaink szép lassan változnak. Például a hortobágyi pásztorokat ma már senki nem tudja elképzelni az ikonikus kék ingjeik nélkül pedig ez nem is régi hagyomány. Kettőszázötven éve jelentek meg az első kék festők, és azóta van kék ing. Az, aki mestere a szakmájának, megengedheti magának, hogy újítson, azonban sajnos azt tapasztalom, hogy az emberek tartanak az új dolgoktól, hiszen rögtön a földbe döngölik a mestereket.

Azt a hamis képzetet keltjük, hogy aki Hortobágyra jön, annak azonosulnia kell a hagyományokkal és pontosan kell ismernie egy belvárosi embernek például a bicskaviselési szokásokat. Miért kellene? Nem kell annyira komolyan venni a szokásainkat, hogy belehaljunk. A nonprofit törekszik arra, hogy olyan marketing eszközökkel szólítsa meg a fiatalokat, ami közel áll hozzájuk. Sokáig elképzelhetetlen volt, hogy magyar szürke szarvasmarha húsból hamburger készüljön. Több általunk szervezett rendezvényen értékesítettük nagy sikerrel, és felkeltettük a tizenévesek kíváncsiságát. Természetesen a hagyományos ételek is szerepelnek a Hortobágyi Csárda étlapján, de miért ne lehetne olyan ételeket is készíteni, amit szívesen fogyaszt a fiatal generáció.

Azt tapasztalom, hogy ha valakinek úgy sikerül Hortobágyot megmutatni, hogy közben nem érzi feszélyezve magát, kulturális sokkot szokott kapni.

- Hogyan látja tíz év múlva Hortobágyot?

- Az alapok adottak, nagyon hiszek az új generációkban, az ötleteikben. Fontos, hogy a biztos alapokat megtartva, de a maguk szájíze szerint alakítsák a tájegységet. Az idősebb generációra is gondolunk majd, akik évtizedeken keresztül idejártak a Lovasnapokra, de sok újítás is lesz, ez biztos.

Nincs még egy olyan hely az országban, ahol ennyi hungarikum megtalálható. Tíz év múlva szeretném, ha az emberek úgy gondolnának Hortobágyra, mint a hungarikumok földjére.

- Nagyon fontosnak tartja a csapatmunkát, ez az egyik mozgatórugója a szervezetnek. Miért olyan lényeges ez?

- Örök mottóm: „Ha gyorsan akarsz eljutni valahova, menj egyedül, ha messzire akarsz eljutni, keress társakat.” Cégünk messzire szeretne eljutni, szép lassan. Úgy érzem, jól tudok csapatot építeni, nem félek nálam okosabb emberekkel együtt dolgozni. Mindenki bedobhatja a közösbe a tudását, ötleteit, a döntést én hozom meg, és ezért én vállalom a felelősséget.

- Számos díjjal büszkélkedhet a társaság. Melyikre a legbüszkébb?

- Nem innen közelíteném meg a kérdést, hiszen az is büszkeséggel tölt el, ha csikósainkat láthatom bemutató közben.

Szervezetünk egyik fő tevékenységi köre a természetvédelem, és konzorcium vezetőként élőhelyfejlesztési pályázat kapcsán sikeresen teljesítettük a vállalt feladatainkat. Ez is nagy büszkeség számomra. Nem csak természetvédők vagyunk, de komoly állattenyésztők is.  Például 2016-ban a hódmezővásárhelyi kiállításról elhoztuk Vándorlány nevű kancánkkal a lótenyésztési nagydíjat. Elnyertük 2021-ben a Magyarország Legszebb Birtoka megtisztelő címet. Nagymértékben megnövekedett a látogatószám a díjnak köszönhetően, hiszen azok az emberek, akik eddig erre a vidékre úgy gondoltak, hogy egy sík, monoton térség, azoknak megváltozott a véleményük. A kíváncsiság hajtotta ide vendégeinket, és biztos vagyok benne, hogy visszatérnek hozzánk a későbbiekben is.

Aki ide egyszer eljön, Hortobágy egy biztos pont lesz az életében.

Csirmaz Éva

Új hozzászólás

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.
Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.