Egyik kedvenc honlapom a MÁV-é, pontosabban annak vasúti térképe, melyen korongok jelzik az éppen közlekedő személyszállító vonatokat. A zöld színű korongokkal jelölt szerelvények pontosan közlekednek, a citromsárgák max. 15 perces késést, az okkersárgák 15-60 perces, a pirosak egy óránál nagyobb késést jeleznek.
Nos, a Fehérgyarmat – Debrecen – Füzesabony vonal vonatai állandóan késnek. A viszonylaton a csúcsot egy esti, akkor Egyekig közlekedő személy tartja, a maga 427 percével. Rossz a pálya, sok a lassújel, a felújításra nincs pénz. A szerelvényeknek esélyük sincs a késés csökkentésére. Marad az utasok bosszúsága, a MÁV állandó magyarázkodása (ez sokkal olcsóbb, mint tenni valamit).
Lányom Finnországban, Turkuban tanul. December elején elvonatozott Lappföldre, Rovaniemibe (900 km). A szerelvény 10 percet késett.
Megnézte a várost, átlépte az északi sarkkört jelképező fehér vonalat, fényképezkedett volna Joulupukkival, ám az ősz szakállú felettébb anyagias lett, 30 eurót kért egy közös képért. Azért becsületére legyen mondva, hogy személyes üdvözletét küldte e röpke írás szerzőjének.
A visszaindulásnál gondok akadtak. Elromlott a mozdony (azért ott is megtörténik, pláne -27 fokos hidegben). Szakavatott szerelők két óra alatt gyógyították meg a beteget. Indulhatott a szerelvény… Nem ragozom tovább: a tamperei átszállásig a kétórás késést 10 percre faragta le. Tehette, mert jó volt a pálya…, hogy a menetrend szerinti 90 km/h sebesség helyett 130-al is döngethetett…, míg a füzesabonyi vonalon 60 km/h helyett még 62-vel sem mehet, mert a sínek állapota miatt, a személyvonat hamar egy szürke gulya közepén találja magát, azaz kisiklik.
Somogyi Ferenc
Új hozzászólás