Csendes a létavértesi vasútállomás. 2009 decembere óta csak kóbor kutyák járnak a síneken, vonat nem. A Bajnai kormány huszonöt vasútvonal megszüntetéséről döntött. Később az Orbán vezetés néhány vonalat újra megnyitott, de ezeken csak tessék-lássék forgalom zajlik, napi kettő–négy vonatpárral, a menetrend pedig nem igazodik az igényekhez. Sajnos Orbán Viktor a Sáránd–Létavértes közötti viszonylaton nem könyörült meg. Azóta rozsdásodnak a sínek, korhadnak a talpfák, s lopnak róla, amit csak lehet.
– Ebből már nem lesz vasút – sóhajtott egy bácsika, aki a bedeszkázott ablakú állomásépület előtt ácsorgott. Mióta az eszét tudja, vonaton utazott Debrecenbe. Ha esett, ha fújt, ment a vonat. A busz nem mindig. Ott volt, mikor az utolsó vonat fényei belevesztek az éjszakába. Sírt.
A vonalat a Debrecen-Derecske-Nagylétai HÉV társaság építette. Sárándig közös nyomvonalon futott a Nagykereki vonallal. Onnan kiágazva harminckét kilométeres helyiérdekű vasúton lett elérhető Nagyléta. 1894-ben adták át. Továbbépítését Székelyhídig tervezték, de később a Negykereki–Nagyvárad irány mellett döntöttek.
A MÁV vonallajstromozásban a 107-es számot kapta.
Halódása másfél évtizede kezdődött. Sáránd kivételével megszüntették a szolgálatot, raktárt, rakodást, tolatást. Még Létavértesen szolgált néhány vasutas. A teherforgalom teljesen megszűnt. A pálya állapota leromlott, csak kis tengelynyomású személyszerelvényeket engedtek a sínekre. Mégis a megszüntetés évében nyolc vonatpár közlekedett. A megszüntetett vasutak közül ezen a vonalon volt a legnagyobb forgalom. Végképp nem érteni, miért kellett halálra ítélni?
Ahhoz, hogy esetleg a vonal újranyitható legyen, a buszos ráhordást kellene megszervezni. A Volán azonban nagy valószínűséggel nem akar a személyszállításban alárendelt szerepbe kerülni. Az az elképzelés is álomnak tűnik, hogy a vasutat meghosszabbítsák a határon túli Székelyhídig. Hiába a tények: a vasút többet, gazdaságosabban tud szállítani, ráadásul környezetbarátabb a közútinál, jelenleg még sincs esélye a vonal felélesztésének. A szándék sem nagyon van meg, mert Létavértes nem sokat vesztett a síneken guruló szolgáltatás felfüggesztésével, mivel naponta huszonnyolc közvetlen buszjárat köti össze Debrecennel.
Somogyi Ferenc
Új hozzászólás