A múlt héten a tégláskerti Talentum Baptista Általános Iskolában búvárok jártak. A gyerekeknek élménybeszámolót tartottak. Ennek apropóján képeket helyeztek el az intézmény folyosóján. Ott láttam meg a szerencsétlen sorsú monarchiabeli cirkáló, a Ferenc Józsefről elnevezett hadihajóról készült fényképet. Egy kis kutatásra inspirált.
Az első világháború elvesztő központi hatalmak, köztük az Osztrák-Magyar Monarchia 1918 őszén fegyverletételre kényszerültek. IV. Károly, a monarchia utolsó császára, magyar királya 1918. október 30-án elrendelte a flotta átadását az alakulóban lévő Szerb-Horvát-Szlovén Királyságnak. A monarchia utolsó flottaparancsnoka, a frissen altengernaggyá előléptetett Horthy Miklós a zászlóshajóján, a Viribus Unitis-en fogadta az antant képviselőit. A tárgyalófelek a megadás feltételeiről gyorsan megegyeztek. A hajókon elhangzott a Himnusz, a matrózok utoljára tisztelegtek a lobogónak, melyet aztán levontak.
A kapituláció a Ferenc József cirkálót (hivatalos nevén: S.M.S. Kaiser Franz Josef I.)
Cattaroban érte. A győztesek decemberben berakodták rá az összes leszerelt hajó lőszerét. A hadianyagok behajózása után egy francia őrszemélyzettel a Rondoni szigettől keletre a Zajnica-öbölben horgonyozták le. Az átkeléshez a HMS Glasgow biztosított fűtőket. 1919. október 17-én a Zajnica-öbölben egy igen erős bórában (adriai szélvihar) elsüllyedt, ugyanis a francia őrszemélyzet hanyagsága miatt nyitva maradtak az oldalablakok és a szenelő nyílások. A hullámok ezeken keresztül megtöltötték vízzel a hajót, mely ennek következtében elsüllyedt.
A hadihajót Fiumében, a Magyar Fiumei Hajóépítő Rt. hajógyárában építettek. Egy év alatt elkészült. 1889. május 18-án bocsátották vízre. 1890. július 2-án állították szolgálatba. Nevét az akkor uralkodó Ferenc József császárról és magyar királyról kapta. A hadihajó vízkiszorítása 4031 tonna. Hossza 103 méter, szélessége 14,7 m, merülése 5,7 m. Maximálisan 19 csomós (37 km/h-s) sebességre volt képes. 2x24 cm-es, 6x15 cm-es Krupp ágyúval, 5x4,7 cm-es gyorstüzelő és 4x4,7 cm-es ágyúval lett felszerelve. 1904-ben: a 2 db 24 cm-es löveget 2 db 15 cm/L40 lövegre cserélik a 4 db 15 cm/L35 löveget a lövegfedélzetről áthelyezik a felső fedélzetre. Hajtóműve 2 db fekvő, 3 hengeres, háromszoros expanziójú gőzgép. A főgép teljesítménye 8743 LE. A gőzt 4 db hengeres, kettősvégű kazán biztosította. A hajót 2 db 3 szárnyú, 4,44 m átmérőjű Griffith acél hajócsavarral hajtották. Egyszerre 709 tonna szenet, vagy 584,7 t brikettet tudott vételezni. Hatótávolsága 3200 tengeri mérföld (1 tengeri mérföld 1852 m), 10 csomós sebesség mellett. Ívelt páncélfedélzete 2 x 18,7 mm vastag. Páncélfedélzet oldalrésze 2 x 28 mm. Lövegtoronynak 90 mm és 40 mm, a vezérlőtoronynak 50 mm. Ismertető jegyei a 2 árboc, 2 kémény Személyzete 1907-ben 26 vendég + 418 fő. A Tartalék Hajórajban 13 + 229 fő. A felszerelési készenlétben 6 + 108 fő. Az 1-es Tartalékban 3 + 55 fő.
1889. április 16-án I. Ferenc József császár jóváhagyta a névadást. Május 18-án, mint korábban említésre került, 11.30-kor vízre bocsátották. A keresztanya a férje, Ottó főherceg kíséretében megjelent Maria Josepha főhercegnő volt. A bécsi hölgyek adományozták neki a díszlobogót.
A hadihajó a szolgálati ideje alatt sok helyen megfordult. Már a szolgálatba állításának második évében megfordult Máltán és Gibraltáron. 1895-ben részt vett a Kieli csatorna megnyitóján. 1897 első felében Dél-Ázsia vizeit hasította. 1906-ban Kínában hajtott végre feladatokat, de az évek folyamán felkereste Japánt és Szingapúrt is… 1910 és 1912 között tengeri utakat tett.
1914. augusztus 1-én újra szolgálatba állt, és az 5. Divízióba osztották be. Augusztus 11-től a Cattarói-öbölben tartózkodott. Augusztus 15-én Buduaból tűz alá vették. Augusztus 27-én a Lovcsen (montenegrói) ütegek tüzében egy 15 cm-es lövedék a tatfedélzetét találta el. Szeptember 11-én Kukljinében, október 2-án a Cattarói-öbölben tartózkodott, Lepetanéból lőtte a montenegrói állásokat, ezzel támogatta a szárazföldi fegyveres erőket. 1915-ben a Cattarói-öbölben állomásozott, és a lövegeivel adott tűztámogatást a montenegróiak ellenében. 1916-ban a Cattarói-öbölben tartózkodott és tűztámogatást nyújtott a Lovcsen állásokat megtámadó osztrák-magyar csapatoknak. Február 26-án kihajózott 2 db 15 cm-es löveget a durazzói védelmi üteg számára. 1917. február 7-én lecsökkentették a legénységi létszámát, és azután őrhajóként szolgált Baosic előtt. 1918. március 14-én a Cattarói Tengerészeti Körzetparancsnokság alárendeltségébe került. A megadás után 1918. november 1-én brit bizottság vette át.
A hajóroncs jelenleg Horvátország és Montenegró határán az Adriai-tengerben, 45 méter mélyen hever. Magyar búvárok először 2009-ben merültek le a maradványokhoz. 2012-ben a debreceni székhelyű Bocskai István Lövészdandár négy katonája is részt vett azon a búvárrégészeti expedíción, amelyen a Ferenc József cirkáló roncsát igyekeztek feltérképezni.
Somogyi Ferenc
Új hozzászólás