A debreceni közlekedéssel kapcsolatos jelentés eléggé egyhangú lenne. Minden nap ugyanazon helyek és események felsorolása történne. Dugók, dugók és dugók.
Már többször írtunk az ország második legnépesebb városának lehetetlen közlekedési helyzetéről. A korszerűtlen utak, a rossz lámpabeállítások és a pofátlan autósok tömkelege (több van, mint gondolnánk) alaposan megkeserítik a naponta közlekedők életét. Nem véletlen az egérutak keresése, használata. Ám azon esetekben is az a probléma, hogy nem akkora forgalomra tervezték, tehát azok sem egérutak lesznek, hanem egérfogók. Marad az araszolás, dudálás, anyázás.
A Heti Világgazdaság tavalyi felmérése szerint hazánkban közlekedési dugókban Debrecenben várakoznak legtöbbet. A fővárosiak is kevesebbet rostokolnak, Miskolcon, Szegeden pedig szinte ideális a helyzet.
Az elkövetkezőkben a teljesség igénye nélkül felsorolunk néhány olyan szakaszt, csomópontot, ahol a legjámborabb sofőr is elveszti türelmét. Csúcsidőszakban a Sámsoni út teljesen „beáll”. Gyakran a várostáblától araszol a sor a Kassai útig.
A szűk keresztmetszet és egymáshoz közel eső közlekedési lámpák az Ótemető utcánál megakasztják a Hajnal utca felől az Árpád tér irányába igyekvőket.
Szinte egész nap dugó van a Vámospércsi és a Budai Nagy Antal utca kereszteződésében. A helyzetet bonyolítja a Hétvezér és a Létai út felől behajtani szándékozó autók sokasága. Ha ennyi még nem elég, ott van a Vámospércsi út Létai úti lámpa utáni négy sávról két sávra szűkülése. A külső sávból kamikáze módjára betolakodók miatt gyakran megakad a sor, így a kereszteződésen sokkal kevesebb kocsi halad át, mint lehetne. Érzékelőket ugyan felszereltek, de az sem megoldás. A négy sávot legalább a várostábláig meg kellene hosszabbítani.
A Petőfi tér ugyanúgy állandó dugók színhelye. Mind a Hajnal, mind az Erzsébet utca felől érkezők egy lámpaváltással képtelenek átjutni a kereszteződésen. Ráadásul az erős kamionforgalom miatt nehéz a besorolás a Homokkerti felüljáró irányába. Itt is a szabálytalankodó autósok nehezítik a többség dolgát.
A Kossuth utcai reggeli és délutáni dugók ugyanúgy bosszantók. Az autósok kíváncsian várják a belváros autóforgalmának egyirányúsítását. A Kossuth utca esetében a városból kifelé lehet majd haladni, ám a Veres templomnál abban az esetben is gondot fog okozni a négy sáv kettőre zsugorodása.
De említhetjük a Mikepércsi, Doberdó, Monostorpályi, stb. utakat is. Csak ismételni tudjuk: nincsen a várost elkerülő lehetőség, a megnövekedett forgalom lebonyolítására alkalmatlanok a debreceni utak, az úttestek minősége erősen kifogásolhatók, a közlekedési lámpák összehangolása továbbra is vágyálom, sok az erőszakos, szabálytalankodó autós. Az önkormányzatnak nem ötletelni kellene, hanem útfelújításokhoz, korszerűsítésekhez forrásokat keresni, biztosítani. A volánok mögött tehetetlenül várakozók Debrecent élhetetlen városnak érzik (és még csak a közlekedésről volt szó).
Somogyi Ferenc
Új hozzászólás