A vasút veszélyes üzem. Még inkább azok számára, akik illetéktelenek. Olcsó az emberi élet. Csak egy rendeltetett az embernek (Macskáknak miért hét?), sokan mégis felelőtlenül sáfárkodnak vele.
A veszély alulértékelése, a túlzott önbizalom, a szabályok be nem tartása emberéleteket követel. A MÁVINFORM honlapján szinte naponta olvasható gázolásról, autóval történt ütközésről tudósító hírt. Nem elég, hogy a felelőtlenek gyakran életükkel fizetnek nemtörődömségükért, a balesetek miatti jelentős késések az akkortájt utazóknak is komoly bosszúságot okoznak.
A közelmúlt egyik debreceni gázolás tényét több médium is megírta. A nagyérdeművel a honi vasúttársaság száraz közleményben tudatta: „Röviddel 17 óra előtt egy tehervonat ismeretlen személyt gázolt Debrecen és Apafa között, ezért ezen a szakaszon csak egy vágányon haladhatnak a járatok a helyszínelés ideje alatt – várhatóan 19-20 óráig.” Ráadásul ugyanezen a vonalon Üllőnél is történt gázolás, így a délutáni menetrend teljesen borult. Forgalmi csúcsidőben sűrűn egymást követő vonatok hamar jelentős késéseket szedtek össze.
A baleset egy illegális vasúti átjárónál következett be. A Faraktár utcai felüljáró közelében (a síneken ott is keresztül-kasul vágnak át), a Munkácsy utca folytatásában, bokrok takarásából lehet a pályára jutni, két sínpáron átkelni a Luther utcára. E helyen a vasút nagy ívű kanyarral fordul a Nagyállomás irányába, ezért csekély a belátható szakasz. A pályaudvar, vagy a Csapókerti megálló felől érkező személyvonatok oda érve már felgyorsultak, a Csapókertben meg nem álló intercytikről és tehervonatokról nem is beszélve. Dízelmozdonyt vezető ismerősöm mesélte, hogy vonatát az ívre már 90 km/h-ra tudja gyorsítani. Se a vezérnek, se az átvágni szándékozónak nincs esélye. A tapasztaltabb masiniszták ismerik a város leggyakrabban használt szabálytalankodó helyeit. Azokat hangos dudaszóval közelítik meg. Az éles kürthang borzolja környéken lakók idegeit, ám életet ment, így a tülkölés a kisebbik baj.
Azon a délutánon az ismeretlen férfi nem volt eléggé körültekintő. Valószínűleg rendszeresen a Munkácsy utca végén kelt át. Rutinból közlekedhetett. Talán a közeli felüljárón haladó gépkocsik erőforrásainak zúgása is tompíthatta a közeledő tehervonat menetzaját. Amikor a szerelvényt húzó dízelmozdony hirtelen felbukkant a pályát kísérő bokrok takarásából, már nem tehetett semmit.
Másnap már csak a rengeteg vért semlegesítő és elfedő mészfoltok emlékeztettek az előző napi szörnyűségre.
Somogyi Ferenc
Új hozzászólás