Már megint szmog volt. Szakemberek úgy mondták: magas a szálló por koncentrátum. Meghaladja a tájékoztatási küszöböt. Egészségtelen a levegő. Mintha a XIX. század Angliájában járnánk, amikor és ahol a gyárak százai ontották a füstöt, nappali gyilkos köddel terítve be a környéket. Debrecenben sem különb a helyzet. Kémények és autók ezrei ontják a mérgező port, gázokat, pedig mérséklésére, megelőzésére lenne megoldás…, de erről egy kicsit később.
Debrecen egy teknőben fekszik. Tengerszint feletti magassága 121 m. A várostól Józsa felé jelentősen emelkedik a felszín, a Csegei-halomnál 165,7 m magasságot ér el. A Látóképi csárda felé megint csak emelkedik a táj. Vámospércs irányában a Debrecen – Nyírábrány vasút Panoráma úti átkelőjénél jól érzékelhető a vasúti pálya folyamatos emelkedése. Nyíradony pedig már a Nyírség része, a maga 130-180 méteres homokbuckáival (a Hoportyó 183 m magas).
A teknőben megülepszik a hideg levegő, a por. Csak erős szél képes kisöpörni, különben napokig fázunk, fulladozunk.
A szmog megtelepedésének földrajzi okai mellett nem elhanyagolhatók az emberi tényezők. Az elviselhetetlen gépkocsiforgalomban résztvevő autók kipufogói tonnákban mérhető gázzal, porral terhelik a levegőt. A helyzetet súlyosbítja a magyar autók magas, tizenkét éves átlag életkora. A levegő tisztaságát tovább rontja a városon keresztülhaladó jelentős tranzitforgalom.
Jelentős szennyező tényező a háztartások hagyományos fűtési módja. Annak ellenére, hogy a gáz mindenütt elérhető, sokan fűtenek szénnel, fával. Az utóbbiak a szegények fűtőanyagai. A rezsicsökkentések ellenére képtelenek a gázfűtés fogyasztói díjának kifizetésére.
Az okok egy része megszüntethető. Szükséges a magas káros anyag kibocsátású kocsik forgalomból történő kivonása. Történhet rendeletileg vagy kedvezményes gépkocsi csereakció meghirdetésével. Romániában sikeresnek bizonyult a roncsautó program, amikor a régi verdákat jelentős felárral beszámították az új autók vásárlásába. Lehet az új jármű ára egy részének vissza nem térítendő támogatása, vagy kedvezményes kölcsönű finanszírozása.
A tranzitforgalmat ki kell vezetni a városból. A Lengyelország, Szlovákia, de Ukrajna felől érkező teherautók a 47. sz. főúton igyekeznek eljutni a román határ felé. Sürgősen megépítendő a M35-ös elkerülő szakaszának második üteme, melynek elkészülte lehetővé tenné a kamionok városból való kitiltását.
A fűtéskorszerűsítés is sürgető feladat. Támogatni szükséges a környezetet nem terhelő alternatív megoldásokat (földhő felhasználás, napkollektorok).
A változtatni akaróknak nincs könnyű dolguk. Kimondottan erős a fosszilis tüzelőanyagok bányászatában, kereskedelmében, felhasználásában érdekeltek lobbija. Amíg akaratuk érvényesül, a környezetvédelemben nem várható jelentős javulás. Amíg a magyar állampolgárok jövedelme messze elmarad az európai átlagtól, képtelenek váltani. Akarat, szándék még lenne, de anyagiak annál kevésbé. A politikai akarat is harmatgyenge, azaz Debrecen és minden más magyar település – előreláthatólag – még hosszú évtizedekig fuldokolni fog a szmogban.
Ne legyenek illúzióink!
Somogyi Ferenc
Új hozzászólás