Nem egyszerű feladat a nagybevásárlás, de a napi fogyasztási termékek beszerzése sem. Végiggondolta már valaki, hogy mennyi reklámhatásnak van kitéve, ha belátogat egy-egy üzletbe? Mivel a vásárlások többségükben a helyszínen dőlnek el, nem győznek hangsúlyt fektetni a boltok kialakításánál arra, hogy olyasmit is kifizettessenek, amire éppen nincs szükségünk. Igényeinket befolyásolva igyekeznek helyettünk dönteni. Hiába csak kenyérért és felvágottért térünk be, azok a legtávolabbi ponton vannak elhelyezve, kénytelenek vagyunk végigsétálni az áru túlkínálattól roskadozó polcok között.
Trükkök, akciók, kihagyhatatlan lehetőségek áldozatává válhat, aki nem tudatosan indul útnak. Talán ennek, és a reklámpszichológusok fáradhatatlan, sokszor etikátlannak tartott munkájának is köszönhető, ha valaki nem tud kijönni a fizetéséből?
Említhetjük a túlzott eladósodást, ami a meggondolatlanul felvett hiteleknek köszönhető, mondván miért ne vigyünk haza valamilyen műszaki cikket, ami nem alapszükséglet, de ráér törleszteni, pláne, ha kamatot sem számolnak rá.
Érdemes elgondolkodni egy-egy reklám üzenetén! Tényleg boldoggá fog tenni, ha más mosószert, vagy tusfürdőt használunk? Mi változhat általuk?
Ki a tudatos vásárló? Az, aki végiggondolja vásárlási és fogyasztási szokásainak következményét, tehát elsősorban nem a reklámok irányítják döntéseit. Tisztában van fogyasztói jogaival (termékek cserelehetőségével, garancia igénylésével), ár-minőség arányával, odafigyel hulladékkeletkezés megelőzésére, környezetvédelemre.
A tudatos vásárláshoz csak első lépés a bevásárló lista írása, mely abban nyújthat segítséget, hogy valóban arra költsünk, amire szükségünk van.
Megszokásra, időhiányra, kényelmi szempontokra, vagy anyagi helyzetre hivatkozva sokan nincsenek tisztába azzal, mi is kerül a kosárba. Korántsem biztos, hogy mindig a drága termék a jó termék, az olcsóbb árkategória sem feltétlenül rosszabb. Legyünk kritikusak, igényesek és megfontoltak vásárláskor, hiszen nem mindegy, milyen anyagokat használunk fel a háztartásban. Érdemes áttanulmányozni, miből készül egy-egy termék, és a szavatossági időre is hasznos rápillantani. Időnként megdöbbentő információk látnak napvilágot bizonyos összetevők káros hatásairól.
A környezet óvása érdekében kerülendő a felesleges csomagolóanyagokba rejtett áru. Felesleges minden alkalommal nejlontáskát vásárolni, kis táskába is belefér egy hordozható vászonszatyor.
Talán elmondható, hogy felelősség a termékvásárlás. Ha folyamatosan olyan árukat veszünk, amelyeket állatokon tesztelnek, vagy kétes eredetű anyagokat tartalmaznak, akkor még többet gyártanak belőlük.
Ha kerüljük az ilyen árucikkeket, és a média befolyásától független racionális döntéssel hosszú távon hajlandóak vagyunk változtatni szokásainkon, akkor olyan termékek forgalmazására térhetnek át a gyártók, melyek minőség, ár, környezetkímélés tekintetében is megállják a helyüket.
A döntés tehát a vásárlók igényétől függ.
Mindenkire felelősség hárul, hogyan óvja saját érdekeit, egészségét, környezetét, hogy unokáink is egy szebb világban élhessenek.
D. B.